Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Koncesionářské poplatky horkým tématem

Redakce MAM26. 2. 2004

Při diskusi o osudu České televize často slyšíme pochybnosti o tom, co to vlastně jsou veřejnoprávní média a proč by se měla platit z koncesionářských poplatků. Odpověď na první otázku není složitá, na druhou ano. Rozhlas a posléze televize vznikaly jako státní monopol – soukromě podnikat se v této oblasti nesmělo. Bylo přirozené, že za program měl platit ten, kdo ho poslouchal či se díval – na začátku to byl zlomek populace. Zkušenost s nacistickou či komunistickou propagandou zase ukázala, jak zničující vliv na společnost může mít přímá státní kontrola nad médii. Veřejnoprávnost neznamená nic jiného než oddělení médií od státu. V Německu tento model prosadili po druhé světové válce spojenci. Místo státu dohlížejí na vedení rozhlasu a televize heterogenní společenské a politické skupiny. Vysílání přitom neplatí stát, ale posluchači a diváci právě formou koncesionářských poplatků. Kdo rozhoduje o tom, kolik se má platit? Bude-li o tom rozhodovat Parlament, média se z politického ovlivňování nedostanou, viz zápas o ČT. V Německu o tom rozhoduje KEF, komise stanovující finanční potřeby veřejnoprávních médií. Protože se federální média zřizují smlouvou mezi zeměmi (opět po zkušenostech s centralizovaným hitlerovským Německem), navržený poplatek musí nakonec schválit předsedové zemských vlád. Od 1. 5. 2005 má být zvýšen o 1,09 eura na 17,24 eura, což je 5,3 krát víc než v ČR. Vstup soukromých médií do oboru vedl i v Německu ke zpochybňování koncesionářských poplatků. Ovšem zatím pochybovači nenalézají masovou podporu. I když se samozřejmě nedá tvrdit, že by německá veřejnoprávní média byla úplně zbavena všech politických vlivů, přece jsou výstavní skříní nové demokracie. Protože vzpomínka na časy, kdy média řídily politické strany, je zejména v bývalé NDR stále živá, veřejnost si svobody médií cení.

Ekonom, 26.2. 2004, Autor: (VZ)

×

Rádio Svoboda na Ukrajině končí

Starší článek

Stavební veletrh IBF se letos bude věnovat i obnovám památek

Novější článek

Podobné zprávy

Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Newsletter

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20217. 3. 2021
Newsletter

Video: Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20217. 3. 2021
Newsletter

Clio Entertainment Awards jsou po roční přestávce otevřené pro přihlášky

Po „pauze“ v loňském pandemickém roce přijímá přihlášky soutěž pro marketingové projekty z filmového, televizního a herního průmyslu.
7. 3. 20217. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více