MEZITITULEK: Inovacím fandí věrní
„Internet jako jediné médium nám umožňuje získat okamžitou zpětnou vazbu od uživatelů a měřit úspěšnost jednotlivých formátů i kreativních řešení,“ vysvětluje ředitel marketingu společnosti Contactel Jan Novák, proč jeho firma sáhla po novém formátu Bent na homepage portálu Seznam. Motiv v podobě odlepeného levého rohu stránky je po stažení myší možné zobrazit celý.
Škoda Auto chce pokračovat v osvědčené cestě s kampaní na model Fabia RS (motiv rozpadající se obrazovky) či letošní „Na hlavu postavenou nabídkou“ (obrácení stránek či jejich částí o 180 stupňů). „Chceme hledat a realizovat originální formáty, abychom zaujali, informovali a pobavili,“ shrnuje koordinátorka reklamy automobilky Radka Čihulková.
Vyhneme se drahým věcem
Loni méně fungující reklamní formáty chtějí zadavatelé rychle nahrazovat. „Zároveň se pokusíme eliminovat navýšení ceny některých formátů používáním jiných, možná i efektivnějších forem komunikace,“ dává návod interactive media supervisor Eurotelu Ondřej Vích.
Konzervativnější zůstávají v České spořitelně. „Výdaje do internetové reklamy zůstanou na úrovni roku 2003, změny nepředpokládáme ani z pohledu využívaných reklamních formátů, kde převažovaly velké plochy a dále nosiče typu roll-out či pop-up,“ shrnuje ředitelka odboru reklamy Andrea Proroková.
Přes servery a proti filtrům
Pozornost Eurotelu se částečně přenese na užší spolupráci na obsahu některých serverů. Podle Ondřeje Vícha by to mělo přinést zvýšení užitné hodnoty on-line komunikace pro uživatele internetu. Tuto strategii potvrzuje i mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha. „Vedle některých nestandardních reklamních formátů typu Fullscreen mezi načítáním stránek, Bent apod. bychom letos chtěli nově využít a rozvinout komunikaci se zákazníky prostřednictvím speciálních webových stránek a cílených e-mailingů se zpětnou odezvou.“ V plánu je i více internetových soutěží.
Někteří uživatelé začínají s reklamními formáty „bojovat“ a zadavatelé jsou nuceni upravovat své strategie. „Stále více uživatelů používá filtry na reklamu, k čemuž je vyprovokovali inzerenti svými agresivnějšími formáty reklamy,“ říká Viktor Maršíček, media manažer Českého Mobilu.
Nebýt jen alternativou
Velcí zadavatelé už dávno nepovažují internet v rámci svých mediamixů za alternativní médium. „Jde o přirozenou součást našeho mediamixu. Dobrým příkladem je současná kampaň Stačí říct, která využívá ,overlayer‘ na portálech Seznam, Atlas, Centrum,“ říká Viktor Maršíček.
Podle Radky Čihulkové bude internet více plnit nejen svou úlohu reklamního, ale i přímého prodejního nástroje např. pro telekomunikační operátory a poskytovatele připojení k internetu, prodejce ojetých vozů, letenek apod.
Jaký bude?
Do budoucna čekají klienti především nárůst nestandardních forem komunikace, příchod nových zadavatelů a zdražování prémiových pozic.
Větší důraz na strategický i kreativní koncept internetové reklamy vidí jako letošní hit Radka Čihulková. „Dobrá kreativita v internetové reklamě jako součásti širšího mediamixu bude i nadále polarizována: na jedné straně věrné použití dané kampaně i na internetu či naopak vybočení z kreativního zpracování dané kampaně a užití internetové reklamy vytvořené na míru tomuto médiu a jeho cílové skupině,“ tvrdí zástupkyně největší tuzemské automobilky.
S internetem počítají. „Jde o přirozenou součást našeho mediamixu. Dobrým příkladem je současná kampaň Stačí říct,“ zdůvodňuje Viktor Maršíček.