Ideální zákazník? Třináctiletá dívka

26. 2. 2004 00:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Světový trh se zábavou si letos našel nový segment spotřebitelů. Jestliže se dříve široké spektrum výrobců, od gramofirem až po módní značky, v reklamě zaměřovalo hlavně na mladé kolem dvaceti, dnes se snaží oslovit teenagery.
Mladí mají díky kapesnému a brigádám hodně peněz, a hlavně jsou ochotni utrácet je za zábavu a módní trendy. „Teenageři si vlastně kupují image. Chtějí to, co mají jejich vrstevníci, a při nákupu nepřemýšlejí. Pro obchodníky to je samozřejmě nesmírně atraktivní kombinace,“ říká Daniel Köppl, šéfredaktor odborného magazínu Marketing&Media.
Podle něj je nyní v Česku mezi dětmi patrný trend dosud známý spíše ze Západu – totiž snaha stát se dospělým co nejdříve. „Dřív se to týkalo mladých okolo šestnácti, dnes se tento syndrom šíří už mezi dvanáctiletými,“ dodává Köppl.
Větší sklon k utrácení mají podle studií dívky. Podle studie zveřejněné minulý týden americkou společností Jupiter Research, která se mimo jiné zabývá i nezávislým průzkumem trhu, utratí dívky mezi třinácti a sedmnácti lety devadesát procent svého kapesného za módu, hudbu a zábavu. „Tato cílová skupina má přehled o trhu, zajímá se o každou módní novinku, problém jí nedělá například ani nákup přes internet,“ uvedla pro list The New York Times Juliana Deeksová, analytička Jupiter Research. Podle ní utratí děvčata každý měsíc až o třicet procent našetřených peněz víc než stejně staří chlapci.
Tento trend rychle zaznamenali výrobci. Prostřednictvím reklamních kampaní se tak snaží oslovit právě dospívající dívky. Potravinářský koncern Pepsi například do aktuální kampaně obsadil současný idol mladých celého světa, rebelskou zpěvačku Pink. Kontrakty s umělci populárními hlavně mezi nejmladšími spotřebitelkami podepisují také oděvní firmy.
„Tento trend funguje i u nás. Výrobci textilu navíc přicházejí s novou kolekcí každý měsíc. Vědí, že jsou mladí zvědaví na novinky,“ uvádí Köppl. Příkladem jsou u nás sítě obchodů s oblečením H&M, Terranova či Newyorker. Jejich pobočky namátkou v obchodním centru Nový Smíchov zaplavuje koupěchtivá mládež každý den odpoledne.
Na teenagerky se ale zaměřil i další segment trhu – totiž obchod s počítačovými hrami, dříve hlavně chlapecká doména. „Děvčata zajímají hlavně strategické hry, ale baví je i akce. Nakupují už v podstatě stejně často jako kluci,“ zaznělo z obchodní sítě JRC, která se v Česku na počítačové hry specializuje.
Podle znalců je mezi dívkami okolo patnácti populární třeba hra The Partners od firmy Monte Cristo Multimedia, v níž si hráč vymýšlí a obsazuje vlastní seriál, nebo hra Superstar od společnosti EA Games. „V ní si hráč vybere libovolnou postavu a v průběhu hry se ji snaží dostat na výsluní šoubyznysu, třeba jako herečku, zpěvačku nebo moderátorku,“ popisuje Filip Havránek, specialista na počítačové hry. I podle něj se ale děvčata zajímají o stejné hry jako kluci. „Hitem je třeba akční hra Mafia od společnosti Illusion Softworks,“ doplňuje.
Fakt, že se trh více zaměřuje na dospívající dívky, potvrdil i Petr Pálenský, obchodní manažer prodejní sítě Sparkys. „Výrobci hraček a her pro všechny kategorie se letos zaměřili právě na děvčata,“ uvedl. Sparkys totiž vedle klasického hračkářského sortimentu nabízí například i segment Gameboyů či stolních her.
Dospívající zkrátka hýbou trhem. Reklama se však snaží oslovit i seniory. „Babičky a dědečkové totiž podle studií nejvíce utrácejí za vnoučata, kterým chtějí koupit to nejlepší. Tento západní model se už objevuje i v Česku,“ dodal Köppl.

Hospodářské noviny, 26. 2. 2004, Autor: Irena Zemanová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.