Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Hudební trh se opřel o české umělce

Redakce MAM13. 2. 2004

Muzikanti i zástupci hudebních vydavatelství, lamentující nad vysokým počtem hudebních pirátů, našli lék na propad prodeje. Je jím česká populární hudba, která se v uplynulém roce stala tahounem hudebního průmyslu.
V roce 2003 se sice prodalo o tři procenta nosičů s českou muzikou méně, její celkový obrat však narostl o devět procent na 311 miliónů korun. Vyplývá to z údajů české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).
Uvedená čísla představují obraty firem. “Pro získání údajů o celkovém obratu nosičů v obchodech je potřeba k cifře připočíst průměrnou maloobchodní marži ve výši 25 procent a 22procentní DPH,” říká Pavel Bodiš z IFPI
Celkem se loni v Česku prodalo 4,4 miliónu hudebních nosičů, které firmám vynesly 728 miliónů korun. To v meziročním porovnání představuje pokles o pouhá dvě procenta.
Hudební trh tak zastavil pád z předchozích let, který se v roce 2002 pohyboval okolo 20 procent. O rok dříve dosáhl dokonce hrozivých 40 procent.
Pořadí firem na trhu se od předloňského roku prakticky nezměnilo. Největším hráčem zůstalo vydavatelství Universal Music s obratem přes 188 miliónů korun, následované EMI (161 miliónů), Sony Music/Bonton (113 miliónů), BMG (84 miliónů a Warner Music (71 miliónů korun). “Pokud porovnáme vývoj trhu v České republice a západní Evropě, tak do vyspělých evropských zemí teprve nyní dorazil dramatický propad, který jsme zažili v uplynulých pěti letech a který máme, doufejme, za sebou,” říká ředitel společnosti EMI Vladimír Kočandrle.
Čeští vydavatelé na rozdíl od zahraničních totiž mohou počítat se zvýšeným zájmem fanoušků o domácí interprety. “Je zde nabízeno větší množství domácích titulů za relativně příznivé ceny. Na to posluchači reagují, česká hudba se tak na trhu stává dominantní,” uvádí Kočandrle.
Potvrzují to i pravidelné týdenní žebříčky prodejnosti, vydávané IFPI. Během klíčového předvánočního období od listopadu do poloviny prosince se na prvních deseti místech objevovali v drtivé většině čeští umělci – od Kabátu, Chinaski, projektu Holki přes Dana Bártu, Jaromíra Nohavicu až po Lucii Bílou nebo Marii Rottrovou.
Rozšiřujícímu se kopírování pomocí vypalovaček se firmy snaží čelit snižováním cen vybraných titulů. Na podzim loňského roku vydala Lucie živé album Lucie v Opeře, za něž posluchač zaplatil méně než 300 korun. Ceny novinek domácích interpretů se přitom pohybují kolem 350 korun. Podle ředitele BMG Milana Hermana firmy kvůli nízkým cenám musejí shánět pomoc u sponzorů, kteří přispívají na náklady za studio nebo reklamní kampaň. Podle Kočandrleho jsou tak nahrávky domácích umělců levnější než jinde v Evropě.
Vydavatelům se však zatím nedaří reagovat na trend legálního stahování hudby, které ve Spojených státech zaznamenává bouřlivý rozvoj. “Rozšíření počítačů v České republice a kapacita přenosových linek nejsou na takové úrovni jako ve vyspělých zemích. Vzhledem k úspěchu mobilních telefonů nám toto médium připadá mnohem přitažlivější,” podotýká Kočandrle.


Hospodářské noviny, 13. 2. 2004, autor: Aleš Borovan

Vývoj prodeje

×

L’Oréal získává čínskou kosmetiku

Starší článek

Dostál stáhl zákon o České televizi

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Rock Radio

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesenky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více