Google je značka, kterou loni nejvíce lidí na světě hodnotilo jako nejlepší. Vyplývá to z rozsáhlé studie výzkumné marketinkové firmy Interbrand.
Internetový vyhledávač Google se v anketě, v níž každoročně odpovídá několik tisíc respondentů z celého světa, umístil v čele několikátý rok po sobě. Firma přitom nevyužívá žádné masívní marketinkové kampaně jako například další oblíbené značky Nokia či Coca-Cola. „Neměl téměř žádnou propagaci a jeho věhlas se šířil zejména díky doporučení uživatelů,“ uvádí agentura Reuters. Růst IT sektoru dokládá i druhé místo výrobce elektroniky Apple.
Ten prošel v posledních dvou letech výraznou změnou firemní image, když se kromě osobních počítačů začal soustředit na zábavní elektroniku. Podle odborníka na marketink Robina Rusche ze společnosti Interbrand dosáhl Apple druhého místa zejména díky malým přehrávačům hudby iPod, které se staly bestsellerem sezóny ve Spojených státech.
Podle marketinkových expertů, které oslovil zpravodajský server BBC News, je vítězství těchto dvou značek do velké míry dáno tím, že hlasování probíhalo jen po internetu. Na síti jsou totiž tyto dvě značky jedny z nejviditelnějších.
Překvapením letošních výsledků ankety je třetí místo britského výrobce malých automobilů Mini, kterého v současnosti ovládá automobilka BMW.
„Značka Mini tak trochu ze seznamu vybočuje. Jde o luxusnější zboží, než mají ostatní firmy v žebříčku, nicméně do podobných průzkumů znalosti značek se mnohdy promítají přání respondentů a jejich snaha jít s trendem,“ uvedl Daniel Köppl, šéfredaktor týdeníku Media&Marketing. Rusch k tomu dodává, že automobilka BMW dobře spojila nostalgii, kterou k vozidlu cítí spousta lidí, s možnostmi moderních technologií.
Názory internetové komunity se však od obecného mínění liší. Svědčí o tom žebříček nejlepších značek roku 2003, který byl sestaven také firmou Interbrand, a to na základě odpovědí široké veřejnosti. V něm zvítězila společnost Coca-Cola. Na druhém místě se umístila společnost Microsoft a na dalším výrobce počítačů IBM.
„Úspěch firem v anketě, jakou sestavuje Interbrand, je například posílení akcií na burze nebo lepší pozice při jednání s partnery,“ tvrdí Köppl.
Hospodářské noviny, 5.2.2004, autor: Hany Farghali