Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Francouzští vinaři chtějí právo propagovat svůj mok

Redakce MAM26. 2. 2004

Francouzští vinaři se bouří. “Už máme dost toho, aby se s námi zacházelo jako s nějakými dealery,” prohlašuje Xavier Carreau, předseda organizace Vína a společnost, která sdružuje všechny, kdo mají ve Francii s výrobou vína co do činění. Důvod tohoto rozhořčení – stále striktnější uplatňování zákona regulujícího reklamu na alkohol.
V Saône-sur-Loire ve středu asi 2500 vinařů demonstrovalo proti údajné prohibici, jaká se podle nich ve Francii rozmáhá, a na obranu “rozumné spotřeby” vína. Delegace vinařů se pak setkala i s předsedou vlády Jeanem-Pierrem Raffarinem. Výrobci vína chtějí, aby vláda zvážila možnost vyjmout víno z působnosti zákona o reklamě na alkohol. Ministr zemědělství Hervé Gaymard po schůzce u Raffarina řekl, že zpochybňování zákona nepřipadá v úvahu, ale podle Carreaua pravděpodobně nějaká “technická úprava” bude.
V lednu pařížský soud jednu reklamu na burgundská vína zakázal, teď se má dostat před soud reklama na vína z Bordeaux, na níž se radí “Pijme méně, pijme lepší”. Vinaři mají pocit, že se stávají oběťmi kampaně proti alkoholu, a nejen jí.
Tuto kampaň vede především ministerstvo vnitra, které chce omezit počet dopravních nehod zaviněných alkoholem. Častější a přísnější kontroly řidičů už prý vedly ke snížení spotřeby vína v restauracích o 15 až 20 procent. Restauratéři se tomu snaží čelit širší nabídkou rozlévaných vín nebo i tím, že dávají hostům možnost, aby si nedopité láhve odnášeli domů.
Kampaň však trvá necelé dva roky a spotřeba se stabilně snižuje už několik desetiletí. Zatímco před čtyřiceti lety připadalo na jednoho Francouze ročně 126 litrů vína, dnes je to jen 56 litrů.
Roli zde hraje větší starost lidí o své zdraví i změny v chutích a zvycích – lidé teď chtějí spíš víc vychutnávat dobrá vína než se nalévat průměrem. Podle statistik si už jen ani ne každá druhá rodina dopřeje sklenku vína k jídlu, na druhé straně čtyři pětiny vytáhnou dobrou značku, když přijde návštěva. Rozmáhající se rychlé stravování přes den také konzumaci vína nenahrává. Celková spotřeba tak klesá.
K tomu přistupují i problémy s vývozem, způsobené konkurencí levnějších vín z Jižní Afriky, Austrálie nebo Chile a také drahým eurem. Dnes bylo oznámeno, že vývoz vín se loni proti předloňsku snížil o 2,4 procenta. Propad nebyl větší jen díky šampaňskému, jehož vývoz roste.
Vinaři tedy mají důvody ke znepokojení a hledají cesty, jak těmto pohromám čelit. “Je načase stanovit, jaké je místo vína ve francouzské společnosti,” říká Xavier Carreau. Moci dělat vínu reklamu je podle něho životně důležité. “Nebudeme-li moci komunikovat (se zákazníky), zemřeme.”
Vláda se tak ocitá ve dvojích kleštích – na jedné straně stojí před úkolem snížit nehodovost na silnicích (to prezident Jacques Chirac označil za jeden z hlavních cílů svého druhého mandátu), na druhé straně jsou zájmy odvětví, v němž pracuje 300.000 lidí, tudíž 300.000 potenciálních voličů. Loni na podzim tato mocná lobby hravě dosáhla toho, že nápad uvalit na víno vyšší daně vláda uložila k ledu.

×

MI: Veřejnoprávní média by měla mít třetí digitální pásmo

Starší článek

Firma CME se loni díky arbitráži s ČR dostala do vysokého zisku

Novější článek

Podobné zprávy

Sport
Foto: Beneš&Michl

FC Viktorie Plzeň prodloužila spolupráci s agenturou Beneš & Michl

Grafická a webová agenturu Beneš & Michl navazuje na osmiletou spolupráci s fotbalovým klubem FC Viktoria Plzeň, jemuž už od roku…
3. 3. 20213. 3. 2021
Média

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více