Disney hledá v boji proti převzetí firmou Comcast nové spojence

13. 2. 2004 09:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Překvapivá nabídka na převzetí koncernu Walt Disney společností Comcast vyvolala v americkém mediálním průmyslu pozdvižení. „V mnohých koncernech nyní přemýšlejí o tom, zda se mají boje o Disneyho zúčastnit,“ říká analytik Jordan Rohan z investiční společnosti Schwab Soundview Capital Markets.
Výčet možných konkurentů Comcastu sahá od mediálního koncernu Time Warner a Liberty Media až po softwarového giganta Microsoft. Doposud však nikdo oficiálně nezveřejnil svou nabídku.
Akciový kurs Disneyho včera dále stoupl. Od oznámení nabídky vzrostl o 16 procent na 28 dolarů. „Akcie má reálnou hodnotu 35 dolarů,“ řekl agentuře Bloomberg Mario Gabelli, ředitel Gabelli Asset Management. „Nabídka Comcastu má smysl. Cena ale musí především po silných kvartálních výsledcích Disneyho ještě stoupnout,“ míní analytici Daniel Zito a Braley Wilson ze společnosti Legg Mason.
Šéf Disneyho Michael Eisner se proto nyní soustředí hlavně na to, aby se nabídce Comcastu ve výši 66 miliard dolarů ubránil. Utrpěl však již první porážku. Institutional Sharholder Service (ISS) investorům poradil, aby na dalším setkání akcionářů, které se bude konat 3. března, nevyslovili Eisnerovi důvěru. ISS patří k nejvlivnějším poradcům investorů v USA a radí především velkým institucionálním investorům, například penzijním fondům.
Tato nedůvěra tak dostává již beztak kritizovaného šéfa Disneyho pod stále větší tlak. O interní puč se například pokouší Roy Disney, synovec zakladatele firmy. Nabídka Comcastu podle něj oprávněnost kritiky šéfa Disneyho jen potvrzuje. Teprve Eisnerovy chyby podle Roye udělaly z Disneyho koncernu „atraktivní cíl“.
Eisnerův úkol navíc ztěžuje i fakt, že Disney má jen málo možností, jak se nepřátelskému převzetí ubránit. Firma nedisponuje žádnou „poison pill“ (jedovatou pilulkou), s jejíž pomocí by se mohla nabídce – například přes omezení hlasovacích práv – ubránit.
Eisner tak nejdříve na pomoc zavolal investiční banky Goldman Sachs a Bear Stearns. Při vypracování obranné strategie by jistou roli mohla hrát pomoc tzv. bílého koně. Tím se má na mysli další „spřízněný“ zájemce o Disneyho.
Nabídky společností General Electric a Viacom jsou ale spíše nepravděpodobné, protože oba koncerny již podobně jako Disney vlastní televizní stanici. V USA může firma mít jen jednu národní vysílací stanici.
Zájem o Disneyho by mohl projevit i šéf Time Warner Dick Parsons, kterému by se firma hodila na vyplnění programu jeho velké kabelové televize. Parsons se ale nejdříve musí zotavit z právě zkrachovalé fúze s AOL a odbourat ohromné dluhy. Šéf News Corp. Rupert Murdoch je příliš zaměstnán integrací provozovatele satelitní televize Direct TV, a proto již námluvy Disneyho odmítl.
Jako nadějné kandidáty označuje Wall Street Journal společnosti Liberty Media a Interactive Corp., internetové impérium Barryho Dillera. Diller je považován za Eisnerova důvěrníka a disponuje – podobně jako šéf Liberty John Malone – dostatkem prostředků na to, aby Disneyho koupil.
Velkou neznámou je v celé hře Microsoft. Je známé, že Bill Gates se již dlouho snaží v oblasti programů expandovat. A peníze mu rozhodně nechybějí.

Hospodářské noviny, 13. 2. 2004, autor: Torsten Riecke, Handelsblatt

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.