Co přineslo trhu 10 let s televizí Nova?

2. 2. 2004 00:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

TITULEK50: Co přineslo trhu 10 let s televizí Nova?

Za deset let vysílání přinesla TV Nova velkou řadu nových televizních formátů. Ať už šlo o úspěšný vlastní formát Tabu, první talkshow Áčko, eroticky laděný pořad Peříčko nebo satirický formát Gumáci. Novinkou na českém televizním trhu byl také pořad Volejte řediteli.
Nova jako první promyšleně budovala self-promotion, jež byla podle Martina Nováčka
z mediální agentury OMD dotažena až do absurdna vytvářením kultu osobnosti z lidí, kteří tvoří její tvář. Podle Petra Majerika z mediální agentury Carat bylo zahájení vysílání TV Nova největší událostí na mediálním trhu v posledním desetiletí.

MEZITITULEK: Fenomén Nova
TV Nova se postupně stala naprostým fenoménem na mediálním trhu a jednoznačně divácky nejúspěšnějším médiem v ČR. „To se samozřejmě promítá do obrovského vlivu TV Nova na reklamním trhu. Úspěch TV Nova se odráží v podílu jednotlivých typů médií na reklamních ivesticích: v mezinárodním srovnání v nadprůměrném podílu TV,“ říká Petr Lágner z mediální agentury Starcom.
Na druhé straně podle Martina Nováčka Nova ukázala, jaký vkus má většina našich diváků. „Nova ovlivnila jak celkovou kulturní úroveň v ČR, tak způsob konzumace médií v životě většiny populace,“ míní Petr Majerik. Nova na televizním trhu zvolila promyšlenou marketingovou strategii směrem k divákům, včetně spuštění klubu diváků, časopisu Anno a symbolu stanice psa Nováka, kterého později nahradil křečovitě infantilní Zaza. Podle Petra Lágnera televize Nova ukázala, jak se mají média dělat, a byla takřka dokonalým marketingovým produktem.

MEZITITULEK: Vliv na reklamní trh
Svým spuštěním před deseti lety otevřela konkurenční trh s televizní reklamou, které do té doby dominovala Česká televize. Podle Petra Majerika vstupem Novy na tento trh došlo k rozšíření nabídky například o sponzoring či zavedení on-line bookingu. Největší přínosem pak podle něj byl profesionální a novátorský přístup k flexibilnímu uzpůsobení programového schématu v závislosti na potřebách jednotlivých inzerentů oslovit specifické cílové skupiny.
Petr Lágner je k úloze Novy ve tvarování reklamního trhu opatrnější: „Nemyslím, že bychom TV Nova mohli připisovat roli předního inovátora na TV trhu. Postupný vývoj trhu od deníčkových výzkumů a pásmových ceníků k peoplemetrům a nákupu na bázi CPP byl spíše jeho logickým vývojem. Silná pozice však zřejmě přispěla k urychlení tohoto vývoje,“ dodává.
Podle Majerika vstup TV Nova na český trh zásadním způsobem ovlivnil fungování IP Praha (nyní ARBOmedia). „Došlo k ukončení monopolu na ČT, nabídka reklamních časů začala převyšovat poptávku a mediazastupitelství ČT se začalo chovat tržně,“ říká. Průlomem do obchodování s televizními časy bylo také zavedení přerušování pořadů reklamními bloky, které do té doby Česká republika neznala.

MEZITITULEK: Negativa
V roce 1999 se Vladimír Železný, ředitel- zakladatel, rozešel s americkým investorem CME a vznikl tak spor, na jehož konci byla prohraná arbitráž České republiky a pokuta 10,3 miliard Kč. To je zřejmě nejsilnější negativum 10letého působení televize.
Petr Lágner vnímá jako současné minus její možná dnes až příliš silnou pozici. „Její faktická nenahraditelnost v mediálním mixu mnoha klientů představuje velkou vyjednávací sílu na straně TV Nova. To se pak promítá do nárůstu cen, který je několikanásobně vyšší než roční inflace.“
Televize Nova byla během deseti let téměř neustále terčem kritiky kvůli šíření pokleslé kultury a estetické plytkosti. Dokázala si však získat většinu diváků a být tak finančně efektivním a výdělečným médiem.

MEZITITULEK: Spory o vlastnictví
Od roku 1999, kdy Vladimír Železný začal vysílat s „novou“ Novou z Barrandova, nebylo jasné, kdo všechno drží v TV Nova vlastnický podíl. Otázka není zcela vyřešena dodnes.
V roce 1999 vstoupila do hry společnost MEF Holding, jež zajistila miliardový úvěr pro rozjezd vysílání. Na konci června 2002 pak vstupuje na scénu finanční skupina PPF, která odkoupila podíly zakladatelů Novy Josefa Alana, Petra Hunčíka a Vlastimila Venclíka ve splečnosti Vilja. Postupně se tak PPF stala majoritním vlastníkem Novy.
Ve hře ale stále zůstává oprávněnost nároků dalšího zakladatele televize Petera Kršáka. V minulých týdnech navíc soud přiznal Vladimíru Železnému 60% podíl v licencované společnosti CET 21.

Zábava na Nově. Nový typ televizní zábavy přinesla českým divákům televize Nova. Bavič Petr Rychlý je jednou z hlavních tváří „novácké“ televizní zábavy, která je kritiky často zatracována.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.