Češi ročně utratí za brýle a kontaktní čočky přes tři mld. Kč
Češi ročně utratí za brýle a kontaktní čočky asi tři až čtyři miliardy korun. Informovali o tom zástupci Společenstva českých optiků a optometristů. V Česku je nyní 1057 prodejen optiky a jejich počet v poslední době spíše stagnuje, uvedl prezident sdružení Josef Szarvas. Brýle či kontaktní čočky pro zlepšení zraku nosí asi čtyřicet procent české populace, odhadl.
Počet lidí, kteří si korigují brýlemi nebo čočkami zrak, je tak vysoký proto, že dobré oči v současnosti vyžaduje většina povolání, ať už například v dopravě nebo při práci s počítačem, míní člen sdružení a generální ředitel firmy Optika Čivice Petr Vrubel. “V dnešní době se bez kvalitního vidění nedá obejít,” dodal.
Procento dětí, které nosí brýle, však podle společenstva naopak klesá. Není to ale tím, že by byly zdravější než předchozí generace. Preventivní prohlídky zraku dětí přestaly být povinné, a proto se oční vady, které dříve lékaři odhalili již v dětství, objeví až v době dospívání, posteskli si zástupci společenstva optiků.
Lidé stále dávají více přednost brýlím před kontaktními čočkami, které tvoří asi 15 procent trhu, řekl Vrubel. Zájem o kontaktní čočky, a to i módní barevné, je ale rok od roku větší.
Mezi nejnovější trendy oční optiky patří podle Szarvase například skla z polykarbonátu, který je odolný proti rozbití. “Dalo by se říct, že na to můžete mlátit kladivem,” řekl s nadsázkou prezident Společenstva českých optiků a optometristů. Stále více oblíbená jsou také multifokální skla, která umožňují použít jedny brýle na dálku, střední vzdálenost i na čtení.
Lidé si také začínají zvykat na tzv. pracovní brýle. Ty jsou podle Szarvase vhodné na práci do kanceláře. Horní část skla má ohniskovou vzdálenost uzpůsobenou pro práci s počítačem, dolní pro čtení.
Na českém trhu s optikou převažují zahraniční výrobky, především jsou to brýle z Itálie, Francie a Německa. Významnější místo na trhu má z českých firem pouze západočeská společnost Okula Nýrsko. Ta má podle manažera Zdeňka Plouba ve velkoobchodních cenách obrat 70 milionů korun.
Ceny brýlí se pohybují od několika set korun za obyčejné brýle na poukaz až do několika desítek tisíc za speciální a luxusní brýle, uvedl Szarvas.
Přesný odhad objemu trhu s brýlemi a kontaktními čočkami nemá sdružení k dispozici. Prodejci se obávají zneužití informací, a tak se zdráhají poskytnout čísla i anonymně, vysvětlil prezident.