Zisk polské mediální skupiny Agora loni prudce klesl
Zisk polské mediální skupiny Agora, která je vydavatelem vlivného deníku Gazeta Wyborcza, v loňském roce prudce klesl kvůli slabému trhu s reklamou a nákladům na boj s novou konkurencí.
Firma letos počítá s růstem trhu s reklamou, jenž byl zasažen zpomalením ekonomiky, pouze o zhruba čtyři procenta.
Čistý zisk se loni snížil na 2,1 milionu zlotých (14,1 milionu Kč) z 51 milionů v předchozím roce. Tržby stouply na 853,5 milionu zlotých ze 758 milionů. V samotném čtvrtém čtvrtletí hospodařila firma se ztrátou 200.000 zlotých. Společnost byla nucena vynaložit 36 milionů zlotých na obranu své vedoucí pozice na trhu poté, co německá firma Axel Springer začala v říjnu vydávat polský bulvární list Fakt.
Analytik Tomazs Bardzilowski z makléřské společnosti BZ WBK v reakci na výsledky uvedl, že na polském trhu s reklamou ještě nedošlo k oživení. Upozornil rovněž na to, že firma Agora je ve svém výhledu opatrnější než dříve, kdy počítala s růstem trhu s reklamou o pět až šest procent, napsala agentura Reuters.
Nový bulvární deník Fakt se podle údajů Asociace pro monitorování distribuce novin stal v prosinci nejprodávanějšími novinami v Polsku. Deník Fakt dosáhl průměrného prodeje 536 369 výtisků denně, takže překonal tradiční domácí jedničku Gazeta Wyborcza, jejíž prodej činil 432 899 výtisků denně.
Podíl listu Fakt na polském trhu s novinovou reklamou však podle odhadů agentury Expert Monitor činil přes vysoký prodej pouhých 5,4 procenta, zatímco podíl listu Gazeta Wyborcza bez zahrnutí všech příloh dosáhl zhruba 60 procent.