ARBOmedia: Reklamní výdaje letos stoupnou na 17 mld. Kč
Výdaje na reklamu v českých médiích by se letos měly zvýšit o čtyři procenta na 17,04 miliardy korun. Zrychlí se tak růst reklamního trhu oproti loňskému roku, kdy výdaje stouply o tři procenta na 16,39 miliardy korun. Na základě svých aktualizovaných odhadů o tom informovali zástupci společnosti ARBOmedia, která prodává reklamní čas České televize.
“Hlavní důvody jsou velké mediální události, které se blíží, to je olympiáda, mistrovství světa v hokeji a mistrovství Evropy ve fotbale,” uvedl marketingový šéf ARBOmedia Štěpán Wolde. Příznivě se podle něj na investicích do reklamy projeví takké vstup České republiky do Evropské unie. Důvodem k optimismu je i nepolevující spotřeba domácností, dodal Wolde.
Loňský rok podle Woldeho dopadl lépe, než byla původní očekávání. I když na začátku roku byli inzerenti spíše opatrní, konec přinesl nárůst investic. Pozitivní vliv na reklamní trh měly zrychlení růstu české ekonomiky, silná koruna a nárůst spotřeby domácností. Růst českého trhu s reklamou podpořilo i oživení v zahraničí, včetně reklamního trhu v Německu, kterým donedávna zmítala krize.
Televizní reklama tvořila již tradičně nejvýznamnější část trhu. Za reklamu v televizích investoři loni podle odhadu ARBOmedia utratili 7,85 mld. Kč, tedy o 3,3 % více něž předloni. Nárůst celkového počtu tzv. reklamních zásahů diváků činil 6,6 %. Znamená to, že reklamní čas v televizích byl v loňském roce o něco levnější než předloni. Letos by mohly firmy do televizní reklamy investovat 8,3 miliardy korun, což je nárůst o 5,7 %, odhadla ARBOmedia.
Největším televizním inzerentem loňského roku byla firma Danone, jež měla na trhu s televizní reklamou podíl asi 6,5 procenta. Následovaly Procter & Gamble a Nestlé. Výrazněji se o televizní reklamu začali zajímat i menší inzerenti, jako jsou DHL, UPS, Avon, Hyundai či AAA.
Výdaje rostou podle ARBOmedia i do inzerce v tisku. Loni činily 5,84 miliardy korun, tedy o 1,6 procenta více než v roce 2002. Na trhu s tiskem podle Woldeho pokračuje boj vydavatelů o získání tržního podílu, trendem je vytvářet majetkové, obchodní a obsahové propojení napříč médii. Nejvíce do inzerátů v novinách a časopisech loni investovaly firmy Škoda Auto, Eurotel, Radiomobil a Lidl ČR. Pro letošní rok očekává ARBOmedia nárůst výdajů do tiskové reklamy o 2,1 procenta na 5,96 miliardy korun.
Jako nejrychleji rostoucí klasické medium z hlediska reklamy označil Wolde rozhlas. Rádio je rychlou a levnou alternativou v inzertním mixu firem, zejména při vyčerpání rozpočtů na televize, uvedl. Loni investice do reklamy v rádiích narostly o 7,6 procenta na 1,13 miliardy korun.
V roce 2003 několikanásobně posílily investice do rozhlasových šotů firmy Škoda Auto, T-Mobile, Český Telecom a další. Pro letošní rok očekává Wolde nárůst investic do reklamy v rozhlasu o 6,2 procenta na 1,20 miliardy korun.
Běžným médiem pro inzerci se již stává internet, uvedl marketingový šéf ARBOmedia. Loni vzrostly investice do internetové reklamy o 21,1 procenta na 230 milionů korun. Největšími klienty internetové reklamy byly společnosti Contactel, Česká spořitelna, Český Telecom a Eurotel. Letos by měl podle odhadu ARBOmedia reklamní trh na internetu narůst o 29,8 procenta na 310 milionů korun.