ARBOmedia: Na TV se denně dívá 80 % Čechů
Na televizi se denně dívají čtyři pětiny Čechů starších 15 let. Dospělí Češi u televize stráví průměrně 3,5 hodiny. Uvedla to Jana Prouzová ze společnosti ARBOmedia, která mimo jiné prodává reklamní čas České televize. Analýzu firma provedla na základě údajů Asociace televizních organizací a firmy Mediaresearch.
Divácká obec televizí ale podobně jako celá česká populace stárne, dodala Prouzová. Čtyřicet procent televizních diváků bylo v roce 2003 starší 55 let. Věková skladba diváckých obcí se ale u jednotlivých televizních kanálů lišila.
“Nejmladší” jsou druhý kanál ČT a komerční televize Nova. Polovině jejich diváků je méně než 45 let. Stěžejní skupinou ČT1 jsou spíše diváci mladšího a středního věku. Soukromý kanál Prima si naopak oblíbili spíše starší diváci. Téměř 60 procent příznivců Primy jsou lidé starší 45 let. Stále větší oblibu také získávají satelitní a kabelové televize, nejvíce přitom lákají mladé lidi ve věku od 15 do 24 let.
Celodenní podíl komerční televize Nova na trhu se podle údajů ATO-Mediaresearch loni snížil asi o 0,8 procentního bodu na 43,4 procenta. Ve stejné míře si naopak ve srovnání s předloňským rokem polepšil první program České televize, a to na 22,07 procenta. Prima zvýšila roční podíl na 20,58 z 20,33 procenta. ČT2 se snížil podíl na trhu na 7,6 z 8,7 procenta.
Podíly na divácké obci neodpovídají postavení televizí na reklamním trhu. Nova zaujímá asi 60 procent trhu s reklamou a očekává, že za loňský rok bude mít příjem z reklamy 4,8 miliardy korun. Prima na loňský rok plánovala příjmy z reklamy asi 1,4 miliardy korun. Zbytek přísluší ČT, tedy něco přes jednu miliardu korun.
Poslanci nyní projednávají zákon týkající se financování ČT. Do třetího čtení postoupila varianta, která počítá s postupným zrušením reklamy ve veřejnoprávní televizi. To se firmě ARBOmedia nelíbí. Její šéf Michael Richter uvedl, že zrušení reklamy na ČT by znamenalo zesílení monopolizace televizního reklamního trhu. ČT by to odtrhlo od smíšeného financování a nebyla by to ani dobrá zpráva pro ekonomiku, protože by to vytvářelo horší mediálně-reklamní prostředí. Podobně argumentují i reklamní agentury a zadavatelé inzerce.
Pro firmu ARBOmedia by zrušení reklamy na ČT znamenalo omezení její zásadní činnosti a nutnost více rozšířit ostatní mediální aktivity, dodal Richter.