Uživatelé internetu nechtějí vtíravé reklamy
Většina uživatelů internetu se již setkala s nepříjemnými reklamami, které vyskakují v nových oknech prohlížeče (pop-up). Dny tohoto vtíravého druhu propagace se ovšem pomalu ale jistě krátí. Největší internetové portály totiž nabízejí svým uživatelům zdarma programy, které je od nechtěného otevírání dalších oken uchrání.
Vedle firem Yahoo! a Google vyhlásila pop-upům válku také firma Microsoft, která zatím obtížnou reklamu umožňuje potlačovat jen uživatelům portálu MSN. V další verzi opravného balíku pro Windows XP (service pack 2) se však již tzv. pop-up killer stane pevnou součástí systému. Bude jej však možné vypnout.
Proti tomu se bouří některé reklamní firmy, které podle deníku The New York Times tento krok nepovažují za smysluplný. “Ještě jsem se nesetkal s nikým, kdo by pop-upy miloval, ale pokud si chtějí návštěvníci webu užívat internet, který je zdarma, musejí přijmout všechny formy reklamy jako samozřejmost,” uvedl pro deník David J. Moore, ředitel reklamní agentury 24/7 Real Media.
Podle amerických médií je zájem o programy blokující vyskakování nových oken prohlížeče tak veliký, že by se dal přirovnat k zájmu o zápis do tzv. do-not-call seznamu. Na čísla uvedená v seznamu zase nesmějí volat telefonní prodejci.
Podle studie agentur Nielsen/NetRatings začala popularita pop-upů růst v roce 2001. Tehdy činily 1,4 procenta veškerých webových inzerátů. V červnu roku 2003 to už bylo 8,7 procenta. V této době se však začaly rozšiřovat programy k jejich blokaci, a proto jejich podíl v prosinci loňského roku klesl na 6,2 procenta. V současnosti se odhaduje, že software k potlačení vyskakujících oken má asi 20 procent uživatelů internetu, což je podle internetové reklamní společnosti AdvertisementBanners.com asi o polovinu více než loni.
Inzerenti začínají využívat atraktivnější formáty elektronické reklamy, jakými jsou animace před načtením stránky, obrázky vyskakující při přejetí kurzoru myši přes určité místo obrazovky apod.
Až doposud byly pop-upy chápány jako běžná a legální forma reklamy, avšak v poslední době se objevují i jejich nelegální varianty. Jde totiž o reklamy-bannery, jejichž spouštěcí programy jsou bez vědomí uživatele nainstalovány na počítač. Malé aplikace, kterým se říká adware, mohou proto spustit reklamu cíleně, když je uživatel na stránkách konkurence zadavatele reklamy. Například při načítání stránek firmy Dell může na obrazovce vyskočit reklama Hewlett-Packard. Podle deníku Financial Times je však výrobce těchto špionážních programů těžké odhalit. Před soud se tyto formy propagace dostaly jen ve Spojených státech, avšak verdikty poroty nebyly jednotné. Například ve státě Michigan dal soud za pravdu inzerentovi. Naopak v New Yorku jde o zakázanou formu propagace.
Hospodářské noviny, 21.1.2004, autor: Hany Farghali