TNS-Factum: Tisk si nejčastěji kupujeme v trafice

8. 1. 2004 11:01

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nejčastěji si lidé denní tisk a časopisy kupují v trafice, obchodě nebo stánku s časopisy. K nákupu novin nebo časopisů nejvíce motivuje kladná vlastní zkušenost, následuje doporučení jiné blízké osoby a cena. Naopak nejmenší vliv na případnou koupi titulu mají letáky, reklama v rozhlase či v ostatních časopisech. Vyplývá to z výzkumu společnostsi TNS-Factum.
Téměř polovina respondentů vždy přesně ví, který časopis si jde koupit a koupí si jej. Více než polovině respondentů by vadilo, kdyby jejich nejoblíbenější časopis nebyl k dostání, a šla by ho shánět jinam. Více než polovina lidí starších 15 let v průměru měsíčně utratí za časopisy 50 až 200 korun. Nejčastějším místem, kde lidé nakupují denní tisk a časopisy, je trafika, obchod nebo stánek s časopisy (76,4% ze všech respondentů).
Přibližně třetina lidí si kupuje tiskoviny v samoobsluze nebo supermarketu, tento prodejní kanál je typičtější pro ženy než muže. Zatímco nakupování tiskovin v samoobsluze se v jednotlivých regionech neliší, nakupování tiskovin v super a hypermarketech je doménou Prahy a středních Čech a měst s více než 20 000 obyvateli.
Dalším častým způsobem, jak se lidé dostávají k časopisům, je půjčení či výměna v rámci skupiny přátel/ známých nebo rodinných příslušníků (29,1%). Využívají ji více ženy než muži, dále pak mladí lidi do 17-ti let a taky lidé se základním vzděláním.
Kupující, bez rozdílu věku, vzdělání a pohlaví, k nákupu konkrétního titulu nejvíce motivuje dobrá osobní zkušenost (81,4%). Následuje doporučení blízké osoby (57%). Třetím nejčastěji uváděným vlivem je cena titulu (56,9%).
Z výzkumu vyplynulo, že 44,6% respondentů vždy přesně ví, který časopis si jde koupit a koupí si ho. Jsou to spíše muži než ženy (50,1% : 39,5%). Ženy sice obvykle vědí, který časopis si jdou koupit, ale pokud je více zaujme jiný v nabídce, koupí si tento. Do skupiny těch, kteří neví předem, který časopis si koupí a rozhodují se až na místě patří spíše lidé se základním vzděláním.
V porovnání s rokem 2002 se v chování lidí při výběru tiskovin neobjevují výraznější rozdíly.
Necelá třetina obyvatel ČR (27,7%) utratí za časopisy podle svých odhadů v průměru 50 – 100 Kč a přibližně stejné množství lidí (27,8%) se pohybuje v rozmezí 100 – 200 Kč. Necelá pětina obyvatel ČR (19,8%) zaplatí za časopisy maximálně 50 Kč.

-mav-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.