Slováci hledají na internetu zejména sex a erotiku
Slovenské vyhledávací portály bijí na poplach. Zatímco v sousedních Čechách se lidé na internetu zajímají hlavně o mobilní komunikaci, hry, seznámení a práci, na slovenských internetových vyhledávačích jsou v kurzu zejména termíny sex a porno. Až pak přichází na řadu výrazy jako mobil, práce, hry, referáty a daně, informoval slovenský list Pravda.
“Vyhledává se to, co dnes nejvíce letí. A co letí? Přece sex a mobily. K tomu není co dodat,” hodnotí situaci jednatel vyhledávače Superzoznam Milan Igrini. Podle něj jsou ale první místa v žebříčcích vyhledávaných slov stejná na celém světě.
Podobnou situaci sledují i v největším a nejčastěji navštěvovaném slovenském vyhledávači Zoznam. Ten podle iAuditu společnosti Taylor Nelson Sofres navštívilo v prosinci téměř 425.000 různých uživatelů. “Stále převládá trend, že Slováci používají internet hlavně na vyhledávání stránek se sexuální a pornografickou tematikou,” doplňuje marketingový manažer Zoznamu Oliver Vališ.
Zároveň naznačuje, že klíčová slova, které lidé do vyhledávačů zadávají, jsou úzce spjata s jednotlivými obdobími. I proto jsou jejich prosincové výsledky, kde zvítězily termíny SMS a pohlednice, ovlivněny především Vánocemi. V období před zkouškami se lidé zajímají o referáty a později se na nejvyšší pozice dostává i práce.
Některé stránky si dělají statistiky i podle jednotlivých kategorií. V Zoznamu tak podle průzkumu ve sportu vítězí slova hokej, lyže, auto, lyžování a fotbal. Mezi celebritami jsou zase populární a vyhledávány hlavně ty, které jsou v daném období zapleteny v aférách.
“Určitou dobu se dost výrazně objevovaly jména Pálffy či Czoborová a v čase, kdy televize Joj vysílala novelu Ošklivá Bety, tak mezi nejhledanější patřil název seriálu,” říká produktová manažerka Denisa Špacírová z vyhledávače Centrum.
Pozitivní vztah k erotice hlásí i z tohoto vyhledávače. Podle Špacírové se však žebříček nejčastěji hledaných slov během jejich tříleté historie nějak významně nezměnil. “Na špici stále figuruje slovo www. Předpokládám, že je to tím, že manažeři firem konečně pochopili význam tohoto média,” dodává.
Periodicitu slova práce zase odůvodňuje vysokou nezaměstnaností a termíny SMS, mobily a hry svědčí o rostoucím počtu uživatelů mobilních telefonů. “Předpokládám, že v budoucnu lidé využijí vyhledávače zejména kvůli inzerci, hledání v mapách či databázím firem,” míní Špacírová.