Seriál „Nemocnice“ skončil

13. 1. 2004 09:01

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG

Třináctým dílem skončil 12. ledna večer na prvním programu České televize nový český seriál Nemocnice na kraji města po dvaceti letech. Divácká přízeň jej vynesla mezi nejúspěšnější pořady. Na jednotlivá pokračování se dívalo zpravidla kolem tří milionů dospělých, první díl dokonce zhlédly čtyři miliony lidí.
Odborníci na dramaturgickou tvorbu a média ale polemizují, že volné pokračování nedosáhlo ve všech směrech kvalit původního seriálu Jaroslava Dietla z přelomu 70. a 80. let. Pozornost, jakou nové sérii věnovala média navíc považují za neadekvátní.
Divadelní odborník Vladimír Just má z nových dílů spíše negativní dojem. Herecké výkony a režie jsou podle něj sice na přibližně stejné úrovni, jako Dietlovy série, horší je ale dramaturgie a scénář.
Odborníkovi se zdálo například kýčovité zpracování problému romské problematiky, bulvarizace médií či tunelování nemocnice. Snaha zapracovat aktuální problémy byla podle Justa pseudoangažovaná. Lépe by bylo, kdyby autoři zůstali u Dietlovy červené knihovny, dodal Just.
Velký divácký úspěch Nemocnice si vysvětluje rozsáhlou propagací před seriálem. „Je to populární téma a média se na tom přiživila,“ podotkl odborník.
Kdyby seriál odvysílala komerční televize, nebylo by podle Justa co řešit, nicméně veřejnoprávní televize by se měla snažit kulturnost spíše zvyšovat a hledisko sledovanosti by nemělo být jediné.
Mediálního odborníka Milana Šmída naopak nepohoršuje, že novou Nemocnici uvedla veřejnoprávní televize. Seriál je podle něj jeden z televizních žánrů, i když patří tak trochu do červené knihovny. Je součástí audiovizuální kultury, ač spíše té spotřební oblasti. Původní série podle něj dosahovala o něco vyšších kvalit.
Otázka, zda Nemocnice do portfolia produkce ČT patří, se Šmídovi sama o sobě nelíbí. Pokud by tam nepatřila, pak je o třeba ještě zamyslet se nad tím, kam by vlastně patřila, řekl. Upozornil, že například nejsilnější tuzemská televize, komerční Nova, nebyla dosud schopná pustit se do podobně finančně náročného projektu. Televize Nova, která v únoru oslaví desáté výročí své existence, teprve nedávno ohlásila natáčení svého prvního seriálu Pojišťovna štěstí.
Chudobou původní české seriálové tvorby si Šmíd také částečně vysvětluje rozsáhlou pozornost, jakou třináctidílné sérii průběžně věnovala média. „Význam seriálu není tak velký,“ podotkl. V zahraničí se podle něj obdobným seriálům věnuje zpravidla recenze na začátku, dál příběh a případně jeho protagonisty již sledují jen bulvární média.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení