Reklamy je příliš mnoho, erotika v ní lidem nevadí

21. 1. 2004 00:01

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Reklamy je v médiích příliš mnoho, především v televizi. Lidé ale zároveň uznávají, že právě reklamní sdělení umožňují existenci vyššího počtu médií. To jsou dvě ze zjištění pravidelného průzkumu TNS Factum, který od roku 1993 mapuje postoje spotřebitelů k reklamě.
„Za poslední desetiletí v Česku reklamy výrazně přibylo. Osmdesát procent oslovených se v reakci na to cítí reklamou přesyceno. Především v televizi. Volný prostor pro zvýšení reklamních akci zbývá nejvíce přímo v místě prodeje, kde by čtvrtina z oslovených 976 osob přivítala kupříkladu více letáků či akcí jako jsou ochutnávky,“ říká Jitka Vysekalová, vedoucí výzkumu společnosti TNS Factum.
Oproti minulému roku je pro posílení reklamy v místě prodeje více lidí. Naproti tomu Poláci a Maďaři ji ve valné většině odmítají. Pouze pět procent bylo v průzkumu z loňského roku pro její zesílení. Postoje Slováků jsou českým bližší.
Předseda České marketingové asociace a šéf poradenské společnosti Incoma Tomáš Krásný namítá, že je obvyklé, že respondenti mají množství reklamy za nepřiměřené: „Je také jasné, že ještě přidají názor, že je reklama neovlivňuje. Pravda to samozřejmě není. Na druhou stranu i jiné průzkumy ukazují, že jsou české televize reklamou výrazně přesyceny. Například v přepočtu na jednoho obyvatele jsme srovnatelní prakticky pouze se Spojenými státy,“ uvádí Tomáš Krásný.
Podle Krásného lidé věří poněkud překvapivě více obchodníkům než televizi. „Řečeno trochu zjednodušeně se lidé nechají ovlivnit více supermarkety a hypermarkety než televizní reklamou. Tady je ještě zajímavý prostor, který lze využít,“ dodává Krásný.
Z průzkumu postoje lidí k reklamě vyplývá, že jejich základní požadavek ve vztahu k reklamnímu sdělení je pravdivost. „Polovina lidí žádá pravdivost a takový požadavek se od roku 1993 prakticky nemění. Lidem přitom nevadí vtip ani nadsázka,“ říká Vysekalová.
Pouze šest procent lidí je pobouřeno reklamou s erotickými nebo sexuálními motivy. To je o tři procenta méně než v loňském roce. Tehdy bylo pobouřeno a chtělo proto erotické reklamy zrušit 17 a půl procenta Poláků. Stejnému počtu Maďarů se takové reklamy vloni nelíbily, ale zrušit je nechtěli.
Více než třetina obyvatel České republiky by chtěla zrušit reklamy na cigarety. Její naprostá volnost by nevadila pouze 18 procentům lidí. Na Slovensku, v Polsku a Maďarsku je pro zrušení kolem 45 procent dotázaných lidí.
Reklamu na léky by zakázali především Maďaři a Poláci. Naproti tomu téměř 8 procent českých zákazníků ji chce zrušit a 44,3 procenta populace by ji chtělo částečně omezit. Podíl těchto lidí se rok od roku postupně zvyšuje.

Hospodářské noviny, 21.1.2004, autor: Michal Uryč-Gazda

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.