Prodej nových osobních aut loni mírně stoupl

9. 1. 2004 12:01

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Prodej nových osobních automobilů v České republice v minulém roce meziročně stoupl o 1,2 procenta na 149.535 vozů. Loňský prodej byl druhý nejvyšší za posledních šest let, za čísly z roku 2001 zaostal o více než dva tisíce kusů. Informoval o tom tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Největší podíl drží se 71 tisíci prodanými automobily Škoda Auto, nejúspěšnějším dovozcem byla automobilka Renault.
Svaz na začátku minulého roku odhadoval růst prodeje na tři až pět procent, čemuž nasvědčovala i říjnová čísla. Podle nich prodali dealeři za první tři čtvrtletí meziročně o 4,6 procenta vozů více. Prodej za listopad a prosinec však byl nejslabší za posledních pět let.
Mladoboleslavská Škoda prodala minulý rok 71.375 vozů, o 2500 méně než předloni. Její tržní podíl tak klesl o více než dva procentní body na 47,7 procenta. Nejvýznamnějším dovozcem vozů byla v minulém roce francouzská automobilka Renault s 9143 prodanými auty, následovaly Peugeot a Volkswagen. První pětici uzavírá Ford, který prodala 6580 vozů.
Nejprodávanějšími modely byly Škoda Fabia s téměř 50 tisíci prodanými vozy, Octavia s odbytem 18 tisíc aut a Peugeot 206 s 4346 prodanými auty. Nejvíce se prodávaly mini a malé vozy s 52procentním podílem na trhu, následovala střední třída s 20procentním podílem a nižší střední třída se 13 procenty.
Jednoprocentní růst není podle Tunkla vysoký, z pohledu stagnujícího trhu vozidel ve většině evropských zemí Evropy jej však lze hodnotit kladně. Pro letošní rok očekává dvou až tříprocentní růst, v horizontu pěti let zrychlení až na pět procent.
S výjimkou nákladních automobilů zaznamenaly nárůst i ostatní kategorie vozů. Prodej lehkých užitkových vozidel (LUV) narostl meziročně téměř o třetinu, prodej motocyklů byl vyšší o 8,5 procenta a nových autobusů o 16,8 procenta. Objem nových prodaných nákladních automobilů poklesl o 6,4 procenta na zhruba 6500 kusů. „Absolutní čísla prodejů však, s výjimkou LUV, nadále hovoří o nedostatečné obměně vozidlového parku, a to zejména u autobusů a nákladních automobilů kategorie N2 (3,5 až 12 tun),“ řekl Tunkl.
Do České republiky dovezli za 11 měsíců minulého roku importéři rekordních více než 140 tisíc ojetých vozů. Trh ojetých aut tak byl zhruba stejně velký jako trh s novými automobily. Podle Tunkla bylo zhruba deset až 15 procent dovezených vozů uvedeno do provozu v rozporu s platnými předpisy. Na vině by podle něj mohla být změna kompetencí a převodu činnosti z dopravních inspektorátů Policie České republiky na pověřené obce.
„Zřejmě nedostatečnou odborností některých pracovníků bylo letos možné dovézt a schválit téměř jakékoli vozidlo,“ uvedl. Celkem bylo registrováno a uvedeno do provozu 114 tisíc ojetých vozů.
V západní Evropě poklesl do listopadu meziročně prodej nových osobních automobilů o 1,3 procenta na 13,24 milionu. Francie vykázala za celý uplynulý rok propad o 6,3 procenta na 2,01 milionu, o procento oslabil do listopadu německý trh, naopak ve Velké Británii trh oživil o za 12 měsíců 0,6 procenta. Ve Spojených státech poklesl počet nově prodaných osobních a nákladních vozů o 0,9 procenta na 16,71 milionu, celý japonský automobilový trh loni posílil o 0,6 procenta na 5,83 milionu.
Prodej nových osobních automobilů stoupl v Rakousku o 6,5 procenta na 283 tisíc, v Polsku vzrostl do listopadu o 13,1 procenta na 320 tisíc. Naproti tomu na Slovensku poklesl o zhruba procento na 57 tisíc automobilů.
V České republice údaje o počtu nových aut vycházejí z hlášení jednotlivých firem, nikoli z evidence nově přihlášených aut. Svaz však jedná s ministerstvem dopravy o změně, aby vycházel ze statistiky registrací.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.