Prodej CD v USA loni klesl

5. 1. 2004 08:01

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Prodej hudebních CD v USA v loňském roce klesl o 2,1 procenta na 635,8 milionu kusů. Propad ale byl mnohem mírnější než v roce 2002, kdy se prodej snížil o 8,7 procenta. Analytici z odvětví navíc upozorňují, že se objevují první signály oživení. Hudební průmysl by se tak mohl dostat z poklesu. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila agentura Nielsen SoundScan, jež se zabývá průzkumem prodeje hudby.
Prodej CD se na celkovém prodeji hudby podílí 96 procenty. Nejlépe prodávaná alba byla z různých hudebních žánrů od rappera 50 Cent přes jazzovou zpěvačku Norah Jonesovou po rockovou skupinu Linkin Park.
V posledních třech měsících roku, kdy se na trh dostává nejvíce nových nahrávek, prodej CD stoupl o 5,6 procenta. Celkový prodej hudby, tedy včetně singlů a populárního nákupu prostřednictvím stahování hudby z internetu, se v tomto období zvýšil o 10,5 procenta.
Hudební průmysl se v posledních třech letech potýkal s poklesem prodeje kvůli stále rostoucímu prodeji pirátských nahrávek a konkurenci jiných zábavních produktů, včetně videoher. Úspěšný vstup hudebního internetového obchodu iTunes firmy Apple Computer na trh a obnovení nabídky hudby z internetu od firmy Napster ale podpořily analytiky v názoru, že hudební odvětví má to nejhorší již za sebou.
Úspěch měly v loňském roce nové hudební formáty. Prodej hudebních DVD se loni více než zdvojnásobil a celkový prodej hudby na videu stoupl téměř o 79 procent. Vyšší byl loni prodej alternativní, jazzové a latinskoamerické hudby.
První pozici mezi hudebními společnostmi si udržela firma Universal Music Group s podílem na celkovém prodeji 28 procent. Do stáje společnosti patří rapper 50 Cent a nejlépe prodávaný zpěvák country Toby Keith. Pokud se ale spojí hudební firmy Sony a BMG, bude jejich podíl na americkém trhu nepatrně vyšší, a to 29 procent. Sony Music je divizí japonské firmy Sony a BMG patří německé firmě Bertelsmann. Majitelem Universal Music je Vivendi Universal. Obě společnosti oznámily zájem o spojení svých hudebních aktivit.
Firma Warner Music, která mimo jiné vydává alba skupin Linkin Park a R.E.M. či a Madonny, se na celkových tržbách z prodeje hudby v USA podílela 16 procenty. Mateřská společnost Time Warner se nedávno rozhodla prodat svoji hudební odnož skupině investorů vedených Edgarem Bronfmanem Jr. Podíl EMI Group na celkovém prodeji činil téměř deset procent. Do stáje EMI patří Norah Jonesová či britská skupina Coldplay, napsala agentura Reuters.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.