Prior hledá, jak se odlišit od velkých obchodních sítí
V sevření velkých obchodních sítí, které ovládly český maloobchodní trh, řeší obchodní řetězec Prior Česká republika, jak se odlišit. Chce si tak udržet zákazníky. Se svými 16 obchodními domy a loňskými tržbami 570 miliónů korun přitom patří mezi menší hráče. Tržby mu přitom meziročně klesly asi o 60 miliónů korun. Vliv na to měla nejen konkurence, která přetáhla část zákazníků, ale například i pokles cen spotřební elektroniky nebo prodeje oděvů a textilu.
“Přeliv zákazníků od tradičních nákupních míst k novým je skutečně citelný, protože nové hypermarkety se otvírají i v menších lokalitách. Není to ale specialita Česka. Odehrává se všude ve vyspělých zemích,” říká Tomáš Krásný z analytické firmy Incoma Research. Podle jejího zjištění tržby deseti největších obchodních řetězců v zemi loni vzrostly o 10,4 miliardy na 203 miliard korun. Jejich tržní podíl se v této době zvýšil už na 53 procent. Do čtyř let by zde měly vyrůst další skoro dvě desítky nákupních center. Podle Krásného je složité tomu čelit. “Lze se odlišovat, nabízet něco jiného, mít lepší servis a obsluhu, investovat do personálu a přestavby interiéru. Jsou to ale relativně složité a drahé akce. Nejsem si proto jist, zda nějaký univerzální recept existuje,” vysvětluje analytik. Právě touto cestou se Prior ČR vydal, ale jak připouští šéf firmy Ondřej Eliáš, nelze všechno zvládnout naráz. “Změnit vzhled obchodních domů z vnějšku i zevnitř není levné. Je to ale nutnost, abychom třeba v interiérech nezůstali v nefunkčním nemoderním uspořádání,” říká. Tradiční vnitroměstská nákupní centra, mezi něž obchodní domy Prioru ČR patří, se kvůli své poloze musí často přizpůsobit i specifickým požadavkům památkářů a stavebních úřadů. To pak rekonstrukce prodražuje. Snahou je odlišit se i sortimentem prodávaného zboží, ale prostor tu je při velkém záběru řetězců omezený. Existuje třeba u zajímavého zboží, nabízeného výrobcem bez čárového kódu, nebo sortimentu, který řetězce moc neprodávají. To je případ metrového textilu.
Jiný postup Prior zvolil i u slev, kde se chce od ostatních odlišit plošnými slevami, které se nebudou vztahovat jen na sezónní zboží. “Výprodeje jsou v obchodě nutné. Nemělo by ale jít jen o lacinou reklamu. Zákazník musí cítit, že mu firma vychází vstříc. Ne že ohlásí sedmdesátiprocentní slevy a ty se přitom týkají jen pár kusů zboží,” vysvětluje Eliáš firemní strategii. Slevy pokládá za běžný nástroj komunikace se zákazníkem. “Na každé firmě a její síle pak záleží, jakou strategii zvolí,” uvedl Krásný. Prior ČR, patřící do skupiny podnikatele Alexandra Seidla, nyní zaměstnává 530 lidí. Firma před třemi lety opustila některá města, kde neměla uspokojivé ekonomické výsledky a soustředila se na stabilizaci. Letos ale už hodlá zprovoznit sedmnáctý obchodní dům na severní Moravě. Největší domy má v Českých Budějovicích, Mostě, Karviné a Jihlavě.
Hospodářské noviny, 27.1.2004, autor: Zdeněk Zuntych