Praha trvá na tom, že zákaz pochůzkové reklamy je v pořádku
Pražský magistrát trvá na tom, že zákaz takzvané pochůzkové reklamy je v jeho vyhlášce o tržním řádu v pořádku. Opačný názor však zastávají ombudsman, ministerstvo průmyslu a obchodu a nyní i vnitra. Zda bude zákaz při chystané změně z vyhlášky vypuštěn, je otevřená záležitost, řekl primátorův náměstek Rudolf Blažek (ODS).
Pochůzková reklama spočívá z tom, že lidé rozdávají kolemjdoucím letáky, které propagují různé akce, provozovny nebo služby. Další možností je, že nosí reklamní poutače.
Podle dřívějšího názoru ombudsmana nemá zákaz těchto činností oporu v živnostenském zákoně. Omezení platí od loňského července, ministerstva průmyslu i vnitra se tehdy k vyhlášce vyjádřila kladně. “Přes dřívější stanoviska se nyní ministerstva přiklonila k názoru, že by citovaná úprava měla být z tržního řádu odstraněna,” uvedl náměstek.
Pražský magistrát se k tomu zatím nechystá. Živnostenský zákon podle Blažka umožňuje obcím zakázat některé druhy prodeje zboží nebo poskytování služeb mimo provozovnu. “Nabízení vlastního a cizího zboží má charakter poskytování služeb,” uvedl náměstek. Město má pochyby také o rozporu zákazu pochůzkové propagace se zákonem o regulaci reklamy, dodal.
Podle Miloše Valáška z úřadu veřejného ochránce práv by však rozdávání letáků a nošení poutačů bylo zakázáno i potom, co by ustanovení z městské vyhlášky vypadlo. Šíření nevyžádaných propagačních materiálů, které obtěžuje, zakazuje právě zákon o regulaci reklamy, řekl již dříve ČTK. Připustil ale to, že postih by byl složitější. Úředníci by museli dokazovat, že reklama lidi skutečně obtěžuje.