Porsche zvedlo prodej o 300 %
Porsche Inter Auto CZ, oficiální importér a současně jediný provozovatel autosalonu Porsche v České republice, prodal vloni 66 vozů, což je téměř trojnásobek předloňského prodeje. V počtu prodaných vozů předstihla značka Porsche např. švédský Saab.
Za skok v počtu prodaných vozů vděčí domácí dovozce novému modelu Porsche Cayenne. Terénní automobil kategorie SUV (sport utility vehicles) se začal prodávat počátkem loňského roku a od té doby našel 50 majitelů. S posílením prodeje značky na domácím trhu přistoupilo Porsche Inter Auto CZ k rozšíření prodejní plochy, přijetí nových zaměstnanců a letos hodlá rovněž navýšit svůj marketingový rozpočet.
Cena nehraje roli
Dosavadní nejlepší reklamou tradičních sportovních modelů, které až do nástupu cayenne tvořily jedinou nabídku firmy, byl znak Porsche na kapotě. “Propagaci si zajišťujeme sami, většina peněz jde do podlinkových aktivit, jako je sponzoring a účast na různých VIP akcích a sportovních turnajích. Nadlinková reklama se dosud omezovala na dva až tři inzeráty v exkluzivních časopisech. Komunikaci značky Porsche německá centrála bedlivě hlídá, takže se jedná většinou o adaptace celoevropských kampaní,” vysvětluje dosavadní komunikační strategii Porsche vedoucí prodeje společnosti Porsche Inter Auto CZ Richard Vegera. Díky síle značky obstará většinu její komunikace cílené public relations. Český importér zve novináře z motoristických titulů na testování nových modelů a pravidelně je zásobuje novinkami o dění v automobilce. Významným prodejním nástrojem jsou podle Richarda Vegery také předváděcí jízdy. “Není pravda, že se za ně u nás musí platit. Zájemce ale samozřejmě určitým způsobem z pochopitelných důvodů prověřujeme.”
Cayenne je tahounem prodeje Porsche nejen v České republice. “Image značky Porsche, technika a jízdní vlastnosti,” shrnuje důvody atraktivnosti a oblíbenosti nejdražšího a nejrychlejšího terénního vozu na trhu. Ceně 3 655 000 korun za nejluxusnější verzi Turbo s motorem o objemu 4,5 l odpovídají jízdní vlastnosti modelu, který dosahuje výkonu 450 koní (v ČR našlo loni 16 majitelů).
Idea z USA
Porsche Cayenne bylo od počátku projektováno především pro americký trh, kde je odbyt terénních vozů největší a stále roste. Přesto bylo jeho uvedení do výroby ředitelem Wendelinem Wiedekingem, který automobilku sídlící v německém Stuttgartu vytáhl v 90. letech z krize, velmi riskantní. Model vstupoval na trh, který už většina konkurentů obsadila, skeptici navíc hovořili o rozmělnění image tradičně sportovní značky.
Proto už počátkem roku 2002, půl roku před uvedením cayenne na trh, spustilo Porsche v USA velkou teaserovou reklamní kampaň, jež měla připomenout úspěchy značky v terénních závodech, jako je Rallye Paříž-Dakar. Podobu nového modelu automobilka do poslední chvíle tajila, v inzerátech se proto objevovalo Porsche 959, které v roce 1986 bodovalo v dakarské poušti s textem: “Právě testujeme pětimístnou verzi tohoto typu”.
Dvě porsche v garáži
Radikální model v historii automobilky měl za cíl jak rozšíření spektra zákazníků, kteří by porsche chtěli, ale nízké kupé pro ně bylo nepraktické, tak prodej dalšího vozu lidem, kteří už v garáži jedno porsche mají. “Vloni u nás takových zákazníků, kteří už nějaké porsche vlastní a koupili si cayenne, bylo zhruba 35 %,” říká Richard Vegera.
Cayenne se kompletuje v závodě Porsche v Lipsku, ovšem část podvozku se připravuje v novém závodu koncernu Volkswagen v Bratislavě společně s SUV modelem Touareg. S ním má cayenne společnou platformu a některé díly. Příbuznost s tímto městským teréňákem se Porsche snaží zdůrazňovat co nejméně a podtrhuje, že všechny stěžejní výrobní procesy, jako je výroba motoru, převodovek a závěrečná montáž, probíhají v jeho režii. Zadávání co největšího množství výrobních operací externím dodavatelům je podle Wendelina Wiedekinga také jedním z klíčových důvodů hospodářského úspěchu automobilky.
S Volkswagenem Porsche úzce spolupracuje už od svého založení před 55 lety. Rodina dlouholetého šéfa VW Ferdinanda Pi ¨echa také výrobce exkluzivních automobilů částečně spoluvlastní.
Na řadě je sedan
I když je dnes Porsche jednou z nejziskovějších automobilek na světě, úspěch cayenne ve vysoce konkurenčním segmentu trhu k udržení růstu prodeje brzy stačit nebude. BMW přišlo koncem loňského roku s omlazenou verzí SUV X5, jež je největší konkurencí cayenne, o sportovním off-roadu do města uvažuje také Jaguar nebo Range Rover. V souvislosti s Porsche se proto hovoří o zavedení čtvrté modelové řady. Mělo by se jednat o čtyřdveřový sedan vyšší střední třídy, jenž se pravděpodobně objeví na veřejnosti v roce 2006.
Pro českého importéra bude však příští rok největším lákadlem vedle cayenne supersportovní model Porsche Carrera GT s desetiválcem o objemu 5,7 litru, maximální rychlostí 330 km/h a cenou kolem 15 milionů korun. V Porsche Praha-Smíchov už na něj s prvním zájemcem podepsali kupní smlouvu.
Tahák. Porsche prodalo v loňském roce 50 vozů Cayenne, jejichž cena začíná na 1 766 000 korunách. Nejdražším prodaným vozem byl však model 911 turbo za 5,5 mil. korun.