Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Popularita placených hudebních serverů stále roste

Redakce MAM6. 1. 2004

Poté, co byla na nátlak nahrávacích společností zpoplatněna velká část hudebních internetových serverů, se z online prodeje hudby stává výnosný obchod. Vydělávat na placeném stahování hudebních souborů začaly firmy již během loňského roku.
Na trh byl v říjnu uveden Napster 2.0, jehož někdejšího legendárního předchůdce ukončily opakované protesty ze strany gramofirem a kterého se po krachu zakoupením práv ujala společnost Roxio Inc. Napster tak zdvihl rukavici, kterou hudebnímu trhu hodil populární server iTunes, jehož služby společnost Apple Computer Inc. rozšířila i pro PC.
Od dubna fungující iTunes vykazuje největší tržby – do konce prosince prodal 25 miliónů skladeb. Servery přitom nabízejí jednotnou cenu – stažení jedné skladby stojí 99 centů, za celé album zaplatí zákazník 10 dolarů (podle aktuálního kursu tedy necelých 260 korun). Obraty serverů se tak již dnes pohybují v desetimiliónech dolarů.
Rekordní byla návštěvnost hudebních serverů hlavně v období kolem Vánoc a Nového roku. Portál iTunes v tu dobu navštívily více než dva milióny platících zákazníků týdně, služby Napsteru využilo asi 900 tisíc lidí.
Populární jsou i další servery – značné tržby na konci loňského roku vykázal oblíbený Listen.com, který v dubnu 2003 koupila za 36 miliónů dolarů společnost RealNetworks. Daří se i dalším, jako jsou portály BuyMusic, Rhapsody, Pressplay či MusicNet. V prodeji nezaostává ani známý MP3.com, který již dva roky spadá do vlastnictví mediálního gigantu Vivendi Universal.
Legální stahování hudby si popularitu během loňska získalo hlavně na úkor prodejnosti originálních alb v běžných obchodech. “Hudební servery nabízejí ke stažení skladby prakticky všech hudebních žánrů za výhodné ceny – přes půl miliónu nejaktuálnějších hitů je tu každý den k mání za necelý dolar,” uvedl Phil Quartaro ze společnosti EMI pro server BBC News.
Atraktivita serverů se zvyšuje i rychlým doplňováním jejich nabídky – nezřídka se zde nový produkt objeví dřív než na pultě obchodů.
Jen ve Spojených státech si tak hudební fanoušci na sklonku loňského roku koupili dvakrát více písní než singlů v obchodech, uvedla agentura Bloomberg. Prodejnost originálních alb se tak v obchodech celého světa meziročně snížila o další tři procenta. V porovnání s rokem 2001 se tak prodalo o celou čtvrtinu originálních hudebních nosičů méně.
Letošní rok bude podle specialistů na internetový trh s hudbou zlomový. Podle Phila Leigha, analytika firmy Inside Digital Media, přitahují zvyšující se tržby z legálního stahování hudby na internetu nyní i velké mediální koncerny, které ještě loni tento způsob prodeje považovaly za okrajový. “Chystá se zlatá horečka,” uvedl doslova Leigh pro BBC News.
Svůj úmysl vstoupit na tento dynamicky se rozvíjející trh oznámil v polovině listopadu loňského roku například obří softwarový koncern Microsoft. Jeho služba nabízející stahování aktuálních hudebních novinek má být spuštěna během ledna v rámci portálu msn.com.
Další napjatě očekávanou konkurencí je služba, s níž na elektronický hudební trh vstupuje populární televizní hudební kanál MTV patřící mediálnímu gigantu Viacom Inc. Zatím bezejmenný portál má být uveden do chodu během prvního pololetí letošního roku. “Tento obchod se stane součástí nabídky našeho hudebního kanálu, který každodenně přináší světové premiéry hudebních novinek. Naší snahou je konkurovat serveru iTunes,” uvedl pro New York Times Tom Freston, výkonný šéf televizního kanálu MTV.
Na značný nárůst internetového prodeje hudebních nahrávek se nyní chystají i evropské společnosti. Rostoucímu zájmu zákazníků o legální stahování hudby se totiž snaží přizpůsobit německé pobočky hudebních firem Sony Music, Warner Music, Universal Music, BMG a EMI. Tato pětice na veletrhu Popkomm představila projekt Phononline.com, který spustí počátkem letošního roku.

Hospodářské noviny, 6.1.2004, autor: Irena Zemanová

×

O titul Auto roku 2003 se dělí Ford s Toyotou

Starší článek

General Motors rozdá v rámci marketingové kampaně 1000 aut

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: DDB Prague

DDB Prague posiluje kreativu a digitál

Lluis Rotger je nový expriential creative lead, Christophe Wechsler senior art director, Jiří Kirchner senior copywrighter a Ivan Krajčovič digitální stratég.
17. 4. 202117. 4. 2021
Marketing

Kultura si strategii maže na chleba

Nejde jen o oblékání, firemní kultura musí především pomáhat k vyšší výkonnosti byznysu, říká Pavel Kuhn ze společnosti Kogi Con.
17. 4. 202116. 4. 2021
Marketing

Mattoni poprvé uvádí plošně na trh plechovky

Minerální voda Mattoni představila novou řadu ochucené minerální vody Mattoni v plechovkách. Značka se tím stává první českou minerální vodou v plechovce,…
16. 4. 202116. 4. 2021
Média

Přímý přenos pohřbu prince Philipa poběží na Nově, CNN Prima News i v ČT24

V sobotu 17. dubna se uskuteční pohřeb Jeho královské Výsosti Prince Philipa, vévody z Edinburghu. Televize Nova tak od 15:20 zařazuje do vysílání přímý…
16. 4. 202116. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více