Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

ODS: Ať za televizi platí i ti, kdo ji nemají

Redakce MAM29. 1. 2004

S návrhem, aby poplatky veřejnoprávním institucím – České televizi i Českému rozhlasu – platily povinně všechny domácnosti, tedy i ty, které doma televizi či rádio nemají, přišli včera opoziční občanští demokraté.
Jejich návrh má šanci na úspěch, protože zpřísnit výběr koncesionářských poplatků chtějí i vládní strany. Ty zatím prosazovaly model, aby se placení mohli vyhnout jen ti, kdo napíší čestné prohlášení, že rádio či televizi nemají.
“Je nedůstojné, aby někdo dokazoval, že nemá televizi,” odůvodnil návrh své strany, aby povinně platily všechny domácnosti, Petr Pleva. Podle Kateřiny Dostálové přišla ODS s návrhem proto, že souhlasí se zpřísněním výběru poplatků, ale zároveň chce zabránit “fízlování” občanů.
Kdyby se totiž někdo placení poplatku mohl vyhnout tím, že napíše čestné prohlášení, musela by existovat možnost zkontrolovat jeho pravdivost. A to by podle ODS nešlo jinak, než že by ti, kdo by občany kontrolovali, lezli do jejich soukromí. Varianta zpoplatnit všechny domácnosti je tak podle ODS menším zlem. Těch, kdo nemají televizi ani rádio, je podle strany velmi málo.
ODS navíc argumentuje tím, že s podobným principem – tedy platby na hlavu – byl již dříve schválen zákon o odpadech. A že například na ztrátové České dráhy doplácejí z daní i ti, kdo železnici nepoužívají.
“Inspirovali jsme se v Řecku. Tam je poplatek koncipován tak, že ho platí všichni, kdo mají doma zavedenou elektřinu,” vysvětlil Pleva.
Návrh občanských demokratů včera vstřícně přijali ministr kultury Pavel Dostál z ČSSD i ředitel ČT Jiří Janeček.
“Je to ruka podaná k jednání. Teď by se měli sejít zástupci koalice a opozice, aby našli kompromis,” konstatoval Dostál.
“Mně se líbí návrh pana Plevy s tím, že by měl být doprovázen ještě zvýšením poplatku,” řekl Janeček. Pokud by schválení návrhu mělo znamenat to, že poplatek pro televizi zůstane zachován v současné výši 75 korun, finančně by to podle něj televizi nejspíš nestačilo.
Janeček navrhuje další změny: “Lepší by bylo, kdyby ten poplatek platil každý, komu je víc než osmnáct let. Pak by poplatek mohl být naopak výrazně nižší než nyní, například 30 korun,” řekl Janeček.
Návrh ODS počítá s tím, že televize i veřejnoprávní rozhlas by měly přístup do evidence obyvatelstva, podle níž, konkrétně podle místa trvalého bydliště občanů, by mohly kontrolovat, zda poplatek platí každá domácnost.
Počítá se přitom s tím, že by zůstala zachována již nyní platná výjimka. Poplatky by tak nemusely platit rodiny, jejichž příjem nepřesahuje 1,4 násobek životního minima.
Nyní Česká televize odhaduje, že je zhruba 400 tisíc domácností, které televizi mají a poplatek neplatí, takže ročně televize přijde o 360 miliónů korun. Pleva soudí, že pokud budou zpoplatněny i domácnosti bez televize, mělo by to ročně ČT přinést zhruba půl miliardy korun.
I když se na rozdíl od představitelů veřejnoprávní televize ODS domnívá, že zavedení “televizní daně” pro každou domácnost by finanční problémy ČT vyřešilo, i její návrh počítá stejně jako původní vládní s tím, že koncesionářský poplatek by se v příštích letech zvyšoval nařízením vlády o inflaci vždy, kdyby ročně překročila tři procenta.
Někteří koaliční politici tvrdili, že je razantní návrh ODS překvapil, že ho neodmítají, ale musí ho důkladně prodiskutovat ve svých stranických grémiích. “Myslím si, že to není špatný návrh. Ale neměli bychom ho spojovat s tím, zda se zvýší poplatek či nikoli,” řekl včera šéf poslaneckého klubu KDU-ČSL a mediální komise sněmovny Jaromír Talíř.
Koalice se již shodla, že zatímco objem reklamy v televizi nechce zvyšovat, poplatek za televizi by měl stoupnout měsíčně ze 75 na 95 korun a za rozhlas ze 37 na 45 korun. To odmítá ODS i komunisté. O tom, jak se zpřísní placení poplatků a zda a o kolik se zvýší, mají poslanci hlasovat v únoru.

Hospodářské noviny, 29.1.2004, autor: Josef Kopecký

×

Huttonova zpráva: Blair obstál, BBC pochybila

Starší článek

Obchod s DVD se blíží tržbám kin

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fakulta strojní VŠB-TUO

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20214. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více