Obchod s DVD se blíží tržbám kin
Domácí filmový průmysl v uplynulém roce zažil menší revoluci. Poprvé v historii České republiky se příjmy z prodeje a půjčování DVD téměř vyrovnaly sumě, kterou distributoři utržili z prodeje vstupenek do kin.
I přes stoupající příjmy z promítání filmů se tak v dalších letech stanou hlavním motorem filmového byznysu tržby z prodeje videodisků. Tento filmový nosič byl přitom uveden na světový trh teprve v roce 1997. Vývoj na zdejší scéně tak s několikaletým zpožděním kopíruje situaci ve vyspělých zemích.
Podle odhadů sdružení DVD Group se loni v České republice prodalo přes jeden milión filmových DVD. Průměrná cena jednoho videodisku se přitom u nás pohybuje mezi 400 a 500 korunami.
Například u Warner Bros stojí filmový hit na dvoudiskovém DVD hned po vydání 799 korun, běžný novinkový titul 599 korun a starší tituly 499 korun. “Po určité době od vydání všechna DVD přeřazujeme do dvou zlevněných pásem – 399 a 299 korun,” říká marketinkový manažer Warner Bros Michal Izakovič.
Celkové příjmy z prodeje DVD se u nás loni pohybovaly mezi 400 a 500 milióny korun. Vyplývá to z interní studie filmového trhu v České republice, kterou mají Hospodářské noviny k dispozici. Za stejné období přitom návštěvníci utratili v pokladnách kin 1,084 miliardy korun. Příjem distribučních společností činil přibližně polovinu z této částky.
“Prodej videodisků zaznamenal loni raketový nárůst. Může to být dáno i tím, že zatímco do kin jsme loni uvedli přibližně dvacet snímků, na DVD jsme vydali kolem stovky titulů,” potvrzuje Izakovič. Podobný vývoj zaznamenal i jeden z největších tuzemských distributorů, Bontonfilm.
Vývoj v České republice tak odráží trendy ve vyspělých zahraničních zemích. Podle Pavla Borowiece z DVD Group na celosvětově největším trhu ve Spojených státech zaznamenala filmová studia podobný trend již v roce 2002. Zatímco příjmy z amerických kin činily 9,3 miliardy dolarů, DVD ve stejném období vydělaly 11,6 miliardy dolarů. Prodej a půjčování videokazet přitom vynesl 8,7 miliardy dolarů.
Podle odhadu distribučních firem by se v následujících letech měly DVD stát jednoznačně nejziskovější oblastí ve filmové branži. Jen v letošním roce by příjmy z videodisků měly v Česku stoupnout na 700 miliónů korun.
Příjmy distributorů z prodeje vstupenek do kin pak mohou vzrůst na 550 miliónů korun (při celkových tržbách kin kolem 1,15 miliardy korun). Ve stejném období by pak prodej a půjčování videokazet měly vynést 370 miliónů korun.
Nástup nového fenoménu filmového průmyslu se také odrazí ve strategii velkých studií. “Očekáváme dvojí konkrétní efekt. Evropské premiéry filmů nebudou mít takové zpoždění za americkými. Stále častěji se budeme setkávat s globálními premiérami. Filmová studia totiž budou tlačit na to, aby v momentě vydání na DVD měl snímek celosvětové uvedení v kinech za sebou. Paralelní premiéry pak povedou ke zkrácení lhůty, která uplyne mezi premiérou filmu a vydáním na DVD,” tvrdí Aleš Danielis z Bontonfilmu. V současné době se podle něj tento odstup pohybuje kolem šesti měsíců.
Plány firem však mohou zhatit DVD vypalovačky, které se již začínají objevovat v prodeji. Vypalování disků v uplynulých letech připravilo hudební průmysl o miliardy dolarů.
“Přepálit videodisk není až tak jednoduché. Pokud si však máme udržet zájem filmových fanoušků, musíme nabídnout kvalitu a přistoupit ke zlevňování DVD,” dodává Izakovič.
Hospodářské noviny, 29.1.2004, autor: Aleš Borovan