Nielsen oznámil růst výdajů

19. 1. 2004 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

TITULEK50: Nielsen oznámil růst výdajů
Přes trvající stagnaci německého hospodářství a potažmo i reklamního trhu jsou čísla překvapením i příslibem zároveň. Objem prostředků plynoucích vloni do reklamy činil podle Nielsen Media Research (NMR) 17,2 miliardy eur. Pouze v dosud rekordním roce 2000, kdy vrcholila konjunktura a boom, vyčíslila hamburská agentura výkonnost reklamního odvětví výše.

MEZITITULEK: Trh drží top 50
Oproti roku 2002 vzrostly reklamní výdaje v klasických médiích o 540 milionů eur (tj. 3,3 %). Především druhá polovina a poslední měsíc roku přitom výrazně předčily výsledky roku 2002. Prosinec znamenal 10procentní meziroční nárůst. „Po hodně slabých prvních třech měsících roku se reklamní trh úspěšně zotavil a rok uzavíral velice dobře,“ zhodnotil vývoj obchodní ředitel NMR Ludger Vornhusen.
Cestu celkovému růstu razila top 50, silná padesátka nejvíce inzerovaných výrobků a služeb. Ve srovnání s rokem 2002 posílila tato skupina v absolutních výdajích o 500 milionů eur.
Otázkou však zůstává, zda se celkově vyšší výdaje zadavatelů reklamy skutečně projevily v růstu příjmů provozovatelů médií. „Při pohledu na jejich stále těžší vyjednávací pozici lze spíše soudit, že nůžky mezi hodnotami brutto a netto se dále rozevírají,“ analyzuje Ludger Vornhusen důsledky dlouhodobé převahy nabídky nad poptávkou.

MEZITITULEK: Televize v čele, skok deníků
Největší podíl hrubých reklamních výdajů přitekl loni do televize. Provozovatelé TV stanic se mohli radovat ze 7,4 miliardy eur, což je meziroční růst o 2,7 %. Primát v nejvyšším procentním zisku ale patří deníkům. S růstem o 10,2 % poskočily na celkovou sumu výdajů 4,1 miliardy eur.
Propadly se naopak společenské časopisy, suma výdajů ve výši 3,8 miliardy eur znamená meziroční ztrátu 2 %. Slabý rok časopisů podtrhla i (v Německu zvlášť hodnocená) skupina odborných magazínů. O 2,5 % nižší výdaje inzerentů znamenaly pád na hranici 392 milionů eur.
Druhým největším růstem mezi médii se prezentovala venkovní reklama. Zadavatelé zde utratili o 6,5 % více než v roce 2002, což celkově znamená sumu 532 milionů eur.
Překvapením je pouze 3,7procentní přírůstek internetu. Nejslabší z hodnocených médií podle objemu utracených reklamních prostředků získalo 265 milionů eur. Rozhlas rostl o 2,1 % na 916 milionů eur.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.