MSF: média zapomínají na krize v Súdánu, Burundi a Čečensku

8. 1. 2004 09:01

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Dlouhodobé konflikty v Kolumbii, Čečensku, Burundi a v Kongu, stejně jako rostoucí množství uprchlíků na hranicích Čadu a Súdánu patří k deseti humanitárním krizím, o nichž sdělovací prostředky minulý rok referovaly nejméně. Vyplývá to ze seznamu, který sestavila lékařská humanitární organizace Lékaři bez hranic (MSF). Již po šesté vydaný seznam také zdůrazňuje malou pozornost médií rostoucímu počtu obětí malárie, neutuchajícím krizím v Severní Koreji a Somálsku, nové válce v Pobřeží slonoviny a hrozbě, kterou představují regionální obchodní dohody pro přístup chudých k důležitým lékům.
„Jen málo Američanů ví, že právě teď statisíce lidí se snaží ukrýt před násilím v súdánské provincii Dárfúr, nebo že desetitisíce lidí byly poslány zpět do válečné zóny v Čečensku,“ uvedl ředitel americké odbočky MSF Nicolas de Torrente. „Přesto lidé, s nimiž mluvíme, tvrdí, že chtějí vědět víc, aby proti tomu mohli něco dělat.“
Některé mezinárodní krize upoutaly pozornost médií, která si však dostatečně nevšímala jejich humanitárních rozměrů, uvedl De Torrente. Například se široce diskutovalo o amerických návrzích ve světových obchodních jednáních, ale jen málo se podle něj analyzovaly jejich případné ničivé důsledky pro přístup chudých k základním lékům. Stejně tak si sdělovací prostředky všímaly Severní Koreje, ale jen minimálně „děsivých životních podmínek lidí v KLDR i diskriminace severokorejských uprchlíků v Číně“.
MSF připouští, že čas věnovaný ve třech amerických televizních stanicích zahraničním událostem se loni zvýšil, ale zpravodajství se soustředilo především na Irák.
Podle Andrewa Tyndalla, jehož internetová publikace The Tyndall Report sleduje americká média, zmíněné tři televize loni věnovaly deseti krizím zmiňovaných MSF jen 30,2 minuty. To jsou jen 0,2 procenta ze 14.635 minut večerních zpráv. A o sedmi z deseti zmiňovaných krizí referovaly hlavní americké televize dohromady jen 3,2 minuty.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.