Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Ministerstvo zahraničí se chtělo sporu se CME vyhnout, říká Kavan

Redakce MAM16. 1. 2004

Ministerstvo zahraničí se chtělo arbitráži s firmou CME vyhnout, ministerstvo financí, tehdy v čele s Pavlem Mertlíkem (ČSSD), ale mínilo, že stát neprohraje, a o smír příliš nestálo. Vyplynulo to z vyjádření bývalého ministra zahraničí Jana Kavana (ČSSD), který vypovídal před sněmovní vyšetřovací komisí ke kauze CME. Jeho slova v rozhovoru s novináři potvrdil i předseda komise Stanislav Křeček (ČSSD).
Mertlík ale řekl, že ministerstvo financí tehdy mělo řadu jednání s hlavním akcionářem CME Ronaldem Lauderem a “lidmi kolem něj”, nikam to však nevedlo. “Ta jednání nebyla produktivní, to byl problém. Problém nebyl v tom, že by se ministerstvo financí nechtělo dohodnout,” prohlásil.
Před poslanci v pátek svědčila i bývalá vedoucí úřadu rady pro vysílání Helena Havlíková.
Rada počátkem 90. let udělila licenci společnosti CET 21, zahraniční investoři provoz televize financovali prostřednictvím firmy ČNTS. Spory vypukly v létě 1999 poté, co se tehdejší ředitel Novy Vladimír Železný ve zlém rozešel se svými partnery ze CME, kteří většinově vlastnili ČNTS. Pře vyústila ve tři arbitráže. Výsledkem jedné z nich je, že stát musel zaplatit CME přes deset miliard korun za znehodnocení její investice do Novy.
“Ze svědecké výpovědi pana Kavana vyplývá, že nebyl zájem ministerstva financí tuto věc řešit kompromisem, nebo mimosoudním řešením, jelikož existovala ve vládě jednoznačná představa o silné pozici České republiky,” řekl novinářům Křeček.
Kavan uvedl, že ministerstvo zahraničí se chtělo arbitráži vyhnout. “Domnívali jsme se, že i když bychom ho nemuseli prohrát, … jakékoli takové arbitrážní řízení poškodí pověst České republiky v zahraničí,” řekl. Návrhy podmínek smíru od protistrany prý tlumočil tehdejšímu premiérovi Miloši Zemanovi (ČSSD) či ministru financí. “Nemyslím si, že na všech stranách byla jednoznačná vůle takovýto smír nalézt a někteří se domnívali, že třeba podmínky, které si americká strana kladla, byly příliš tvrdé,” řekl Kavan. Nechtěl hodnotit, proč stát arbitráž prohrál. Ministerstvu zahraničí bylo prý “velmi jasně řečeno”, že má respektovat pravomoci jednotlivých resortů a nevměšovat se do aktivit, které patří spíš ministerstvu financí.
Kavan prohlásil, že komisi předal některé právní analýzy, které si v té době nechal ke sporu se CME vypracovat. “Naprostá většina podkladů, které jsme měli, zdůrazňovala, že Česká republika má šanci uspět v tom sporu, i když to není stoprocentně jisté,” dodal.
Při jednání komise se hovořilo také o důkazu, který v arbitráži předložila sama Česká republika a který přitom vyzněl v její neprospěch. Jde o zápis, který údajně z návštěvního dne mediální rady pořídila právě Havlíková. Později ale obsah dokumentu arbitráži nepotvrdila a loni ho označila za pravděpodobný podvrh. Dnes novinářům řekla, že v arbitráži “hájila zájmy České republiky v plném rozsahu”. Křeček uvedl, že výslech Havlíkové byl komplikovaný, protože je stále vázána mlčenlivostí. Komise chce proto podle něj ministra financí požádat, aby ji mlčenlivosti zbavil. Jde právě o to, aby mohla Havlíková mluvit o pravosti zápisu a okolnostech jeho předložení.
Komise má výsledky své práce sněmovně předložit nejpozději do konce června, Křeček ale uvedl, že to možná stihne dřív. Příště se sejde 6. února. Poslanci budou ještě vyslýchat například náměstka ministra financí Ladislava Zelinku, už podruhé by měl vypovídat i bývalý ředitel Novy. Dnešní senátor Železný v listopadu po jednání komise prohlásil, že prohraná arbitráž se CME je výsledkem řízeného podvodu.

×

Po ukončení spolupráce s ARBOmedia si STV prodává reklamní čas sama

Starší článek

Mediální agentury OMD a MediaCom spojují nákup

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Unilever

Unilever se zříká slova „normální“. Označení nevyhovuje spotřebitelům

Společnost Unilever v rámci nové strategie Positive Beauty odstraní ze všech svých obalů a reklam na značky kosmetických přípravků…
9. 3. 20219. 3. 2021
Marketing

Logistický startup WeDo začne doručovat do stovky výdejních boxů

WeDo přebírá stovku výdejních boxů Mallu a nabídne je i dalším partnerům. Po rebrandingu chystá další prudký rozvoj sítě. WeDo vzniklo loni…
9. 3. 20219. 3. 2021
Lidé

Rado Jankovič je novým kreativním ředitelem v pražském Triadu

V agentuře začínal před deseti lety. Za své kampaně získal v posledních letech spolu s týmem několik ocenění včetně ADC Awards, zlaté Effie,…
9. 3. 20219. 3. 2021
Marketing

Co dělat když vám giganti zablokují reklamní účty

Řada firem už se potýkala se zablokováním účtu na Facebooku či Googlu. Dobrat se zpětné reakce nebývá jednoduché. Přitom paradoxně jasně podvodné…
9. 3. 20219. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Rado Jankovič je novým kreativním ředitelem v pražském Triadu
Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více