KPMG: Světový obchod s vínem ovládají potravinové řetězce
Světový obchod s vínem mají ve své režii velké potravinové řetězce, které kontrolují asi 50 procent prodeje. Naproti tomu zájem o nákup vín ve specializovaných prodejnách nebo přímo od výrobce klesá. Vyplývá to z výsledků studie, kterou zveřejnila poradenská společnost KPMG.
Možnost nákupu veškerého sortimentu na jednom místě je podle studie jedním z hlavních důvodů, proč se v letech 1995 až 1999 zvýšil podíl potravinářských řetězců na maloobchodním prodeji vína více než o 20 procent. O čtyři roky později již hypermarkety a supermarkety kontrolovaly 50 procent prodeje.
Podle průzkumu, který se uskutečnil v Austrálii, Kanadě, Spojených státech, Velké Británii a na Novém Zélandě, se trend v následujících letech nezmění. Naopak, potravinové řetězce budou z prodeje vína profitovat ještě mnohem více.
Hypermarkety a supermarkety vítězí hlavně díky rostoucímu zájmu lidí o pohodlné nákupy pod jednou střechou, zároveň si mohou dovolit nasadit relativně nižší ceny a pohotově reagovat na zvýšenou konzumaci vín v domácnostech. Tyto výhody specializované prodejny s vínem zákazníkům nenabídnou, přestože kvalita vín, jež nabízejí, je obvykle vyšší.
Ve prospěch návštěvy obchodních řetězců hovoří podle studie i to, že potraviny nakupují častěji ženy než muži. A právě pro ženy jsou řetězce, které nabízejí konzumní zboží, přijatelnější než specializované obchody s alkoholem.
Sílící pozici řetězců v obchodě s vínem přiznávají i zástupci menších producentů. “V Evropě skutečně narůstá prodej vína prostřednictvím potravinových řetězců,” řekl předseda Českomoravské vinohradnické a vinařské unie Jiří Sedlo. Přesto podle něj existují země, kde je kultura vína silně zažitá a kde mnozí spotřebitelé nakupují víno přímo u výrobce, například v Rakousku nebo v České republice. Tuto formu prodeje podle něj podporuje fakt, že téměř polovina spotřebovaného vína v Česku pochází z tuzemské produkce.
Podle analýzy českého ministerstva zemědělství z minulého roku se víno vyšších jakostí s tzv. přívlastkem v tuzemsku prodává většinou přímo do vinoték, specializovaných obchodů a restaurací. Naopak stolní a jakostní víno dominuje v supermarketech, často v krabicích nebo umělohmotných lahvích.
Malí a střední vinaři mají na rozdíl od velkých producentů většinou značně omezené možnosti se na trhu zviditelnit, protože nedisponují potřebnými financemi. Studie KPMG jim radí hledat nové distribuční cesty a prodávat víno konzumentům přímo ve vinném sklípku nebo i formou zásilkového prodeje na objednávku.