Janeček: ČT spoří a propouští, v krizi ale není

28. 1. 2004 14:01

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Česká televize (ČT) radikálně snižuje počet externistů, v prvním pololetí propustí dalších 200 lidí, zruší místo finančního ředitele a sama si bude vybírat koncesionářské poplatky. Ředitel ČT Jiří Janeček 28. ledna mimo jiné těmito argumenty přesvědčoval poslance z kulturního výboru, že veřejnoprávní televize spoří, kde může. Současně ale prohlásil, že ČT není v krizi a nemusí se zadlužovat.
Sněmovna má v únoru rozhodovat o zvýšení televizních poplatků, které od roku 1997 činí 75 korun měsíčně. Zejména poslanci ODS hospodaření ČT dlouhodobě kritizují a říkají, že dokud nebudou vědět, že televize neutrácí zbytečně, růst poplatků nepodpoří. Kateřina Dostálová (ODS) uvedla, že ani Janečkova dnešní slova tento názor nemění. Poslanci stále nemají písemný materiál, ze kterého by úspory jasně vyplývaly, řekla. V rozhovoru s novináři dodala, že čas na zvýšení poplatků nastane možná později. ODS ale podle ní nikdy netvrdila, že si nepřeje existenci veřejnoprávních médií, naopak, jsou to prý právě tato média, která mají „největší potenciál nezávislosti“.
Janeček poslancům mimo jiné také řekl, že zaměstnance budou víc motivovat platy, protože ČT zvýší pohyblivou složku mezd na úkor pevné. Obecně má podle něj platit, že čím vyšší postavení, tím menší podíl bude tvořit pevná složka platu. V příštích dnech bude uzavřena kolektivní smlouva, uvedl.
Ředitel ČT rovněž zopakoval, že televize si chce sama vybírat poplatky, zatímco nyní to pro ni dělá Česká pošta. Televize si od změny slibuje zlepšený výběr poplatků. Tímtéž problémem se zabývají i poslanci. Ve sněmovně je i návrh, který princip výběru poplatků výrazně mění a považuje v zásadě za plátce každou domácnost, ať už televizní a rozhlasový přijímač má, nebo ne.
Janeček také uvedl, že zrušil funkci ředitele sekretariátu a že od února naopak zřídí místo obchodního ředitele, který bude mít za úkol zvýšit výnosy ČT. Televize rovněž omezuje spolupráci s externími firmami, dodal.
Od září do konce loňského roku podle něj ČT nad plán ušetřila 100 milionů, letos uspoří dalších 50 milionů. Úspory vyplývající z propouštění zaměstnanců se projeví až v roce 2005, řekl.
Veřejnoprávní televize nyní zaměstnává necelé tři tisícovky lidí a její roční rozpočet je zhruba čtyřmiliardový, tvoří ho především příjmy z koncesionářských poplatků. ČT již dříve ve snaze uspořit zrušila některé pořady, například cyklus Šumná města a soutěž O poklad Anežky České

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.