Jak se dělá atraktivní výroční zpráva?

26. 1. 2004 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Faktem je, že „výtvarno“ v oblasti výročních zpráv u nás významněji ovlivňuje jen několik málo velmi dobrých designérů, takže každý z nich vytváří určitý osobitý směr. Navíc se obávám, že každý obecný recept vede k uniformitě, k volbě takové cesty, která se tradičně osvědčuje. A to je škoda.

Nápad a vtip
To, co dělá výroční zprávu atraktivní, je výjimečnost, nápad, vtip, zajímavé a originální výtvarné vyjádření, dotažené do posledního detailu. Taková dokonalá harmonie obvykle vzniká a vyvíjí se v několikaměsíčním tvůrčím procesu. Není dílem jednoho kreativce, ale celého týmu. Na generování nápadů a možností jejich ztvárnění se aktivně podílí nejen kreativní tým agentury, její výtvarník, fotograf a textař, ale množství námětů vzniká v debatách s klientem.
Úvahy o vytvoření atraktivní výroční zprávy, alespoň v naší praxi, tak rozhodně nezačínají u neobvyklých materiálů, technik a vazby. První téma je, „o čem“ zpráva bude, tedy co přinese navíc kromě povinných informací v obvyklém schématu. Co má na první pohled vyjadřovat, koho má zaujmout, jaký dojem o společnosti vytvořit.

Definice koncepce
Diskutujeme o image společnosti, o tom, v čem je jiná než obdobné firmy, v čem byl zajímavý a výjimečný uplynulý rok, který výroční zpráva dokumentuje. Jak se vyvíjí a kam směřuje komunikační strategie společnosti, kdo bude její výroční zprávu číst a jaký obraz by si měl o firmě vytvořit. Jaká je filozofie společnosti, její hodnoty, charakteristiky a atributy značky. Pak formulujeme náměty a možné scénáře pro tvorbu designu výroční zprávy, probíráme je s kreativci, výtvarníky, fotografy, kteří dané téma a scénář ztvárňují. Společně s klientem pak diskutujeme nad variantními návrhy.
V zásadě je tedy podle mého názoru úplně jedno, zda design výroční zprávy založíme na moderním výtvarném umění, reportážní fotografii, dětské kresbě nebo do ní (v případě výrobce granulí) otiskneme psí tlapky. Základem je totiž námět, nápad, myšlenka, její smysl, cíl a vztah k dané společnosti. Hned následujícím krokem je atraktivní a precizní výtvarné a grafické provedení.

Haló efekt
Jestliže obecně platí, že „obal prodává“, tak u výročních zpráv to jistě funguje také, byť se jedná o velmi specifický druh „zboží“. Společnost, jež výroční zprávu dělá, do ní investuje spoustu peněz, a logicky očekává, že vložené prostředky, čas a úsilí přinesou také maximální efekt. Ten my jako specializovaná agentura vidíme v tom, že čtenáře zpráva na první pohled zaujme, překvapí grafickou nápaditostí, vtipem, potěší atraktivními ilustracemi, nabídne uživatelský komfort v podobě snadné orientace díky přehlednému členění, více úrovním textu, grafickému zvýraznění nejpodstatnějších sdělení a jejich kondenzaci do čtivých sloganů a doprovodných kreativních textů. Nabídne mu příběh i výtvarný prožitek. Při tom všem vždy uvažujeme o tom, jak výroční zprávou spoluvytvářet pozitivní image společnosti.
Autorka je ředitelkou agentury B.I.G. Prague


22_extra_1str_b.jpg ()
Záleží na námětu.
V zásadě je úplně jedno, zda design výroční zprávy založíme na moderním výtvarném umění, reportážní fotografii, dětské kresbě nebo do ní otiskneme psí tlapky. Základem je totiž nápad, myšlenka a její smysl.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.