HBO chystá nový obchodní model
Zvýšit svůj obrat v následujících pěti letech o plných padesát procent hodlá nejúspěšnější placená televize na světě – HBO, kterou znají i diváci v České republice. Kromě televizního vysílání chce HBO posílit segmenty DVD, filmové produkce a zahraničních investic. Oznámil to deník Wall Street Journal. V současnosti má HBO, který patří koncernu Time Warner, jen ve Spojených státech okolo 27 miliónů předplatitelů. K největším úspěchům této televize v minulých letech patří rozvoj vlastní produkce. Seriály jako Sex ve městě, Sopránovi nebo Bratrstvo neohrožených byly úspěšné u diváků, u kritiky a výborně se prodávaly do zahraničí. Dnes už mají téměř kultovní statut. Tím se podařilo HBO zvýšit zájem veřejnosti o své nabídky a návazně i počet abonentů. Novou službou, od níž si společnost slibuje další zvýšení obratu je HBO on Demand – předplatitelé mohou vybírat podle potřeby a nálady z archívu programů HBO. Jiným zdrojem příjmů jsou DVD – ukázalo se, že velmi lukrativní součásti trhu představuje v současnosti nabídka DVD boxů s televizními seriály.
Sopránových se prodalo jen v první polovině roku 2003 za 130 miliónů dolarů, Sex ve městě vydělal HBO ve stejném období přes 66 miliónů dolarů a miniseriál Bratrstvo neohrožených dokonce více než 100 miliónů dolarů. Důležité jsou i licenční poplatky za opakování originálních programů HBO jinými stanicemi. Kanál HBO je historicky první placenou televizí na světě. Poprvé začal vysílat v roce 1972, v České republice se televize objevila v roce 1994.
Hospodářské noviny, 14.1.2004, autor: (mkr)