CNN bude vysílat reklamu na Česko
Česká republika se snaží ve světě budovat svou “značku”. Zaplatila proto šest set třicetisekundových spotů na čtyřech celoevropských kanálech. Od dubna do května je uvedou televize CNN, BBC, Eurosport a Discovery.
“Odhadem podle průměrných cen podobných spotů přijde takto silná marketinková kampaň na 60 miliónů korun,” uvedl šéfredaktor časopisu Marketing a Média Daniel Köppl.
Reklamu televizím zadala vládní agentura Czech Tourism. “Naším úkolem je prezentovat Českou republiku z hlediska cestovního ruchu, což ale vlastně znamená propagovat zemi jako celek,” říká ředitel agentury David Gladiš.
Česká republika však zaostává za svými konkurenty. Země jako například Maďarsko či Chorvatsko již své propagační spoty na evropských kanálech vysílaly. Nyní se soustřeďují na samotnou nabídku průmyslových výrobků a budování dobrého jména značky země. Hledají vhodná průmyslová odvětví, která by bylo možné označit pro ně za typická.
Chtějí tak spotřebitele ve světě přesvědčit, že jejich produkty v dané oblasti jsou tradiční a kvalitní. Státy se tak snaží podporovat domácí společnosti při vývozu.
Příkladem úspěšně vytvořeného vnímání státu je Španělsko. Buduje si pověst ideálního místa pro trávení letní dovolené. Logo slunce pro jeho reklamní kampaň vytvořil známý malíř Joan Miró. Heslem pak bylo Vše pod sluncem! Španělsko také využilo všech významných událostí pro propagaci turistického ruchu. Mezi nejvýznamnější patřila olympiáda v Barceloně.
Proces propagace státu, z něhož potom profitují domácí firmy, však může probíhat také obráceně. Nejdříve se stane proslulou některá domácí firma a na jejím úspěchu stát vybuduje svou strategii.
Příkladem je Finsko. “Před deseti lety by o Finsku lidé řekli možná zima nebo sob. Dnes je díky společnosti Nokia zemí, jejíž jméno je spojeno s moderními technologiemi,” uvedl kanadský marketinkový odborník Martin Lindstrom.
Hospodářské noviny, 28.1.2004, autor: Adam Junek