Výdaje firem na přímý marketing v roce 2002 vzrostly o 14 procent

1. 12. 2003 11:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

DPD s agenturou Realness uspěly na evropských SABRE Awards

Ze 13 nominovaných českých projektů v evropské PR soutěž SABRE Awards získala cenu kampaň cílená na kurýry DPD.

Reklama
SDG

Tuzemské firmy v roce 2002 na přímý marketing vynaložily 8,94 miliardy korun, což byl meziroční nárůst o 13,9 procenta. Vyplynulo to z výzkumu Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ). Výzkum zahrnuje pouze služby poskytnuté externími firmami, nikoliv přímý marketing, který si společnosti zajistily samy.
Nejdůležitější kategorií přímého (direct) marketingu podle výzkumu stále zůstává takzvaný adresný direct mail. Zahrnuje například rozesílání katalogů či zasílání výpisů, účtů a nabídek od telekomunikačních firem a finančních domů na konkrétní adresy. Za tyto služby podniky loni utratily 4,66 miliardy korun, předloni to bylo 4,20 miliardy.
V roce 2002 tak společnosti nechaly rozeslat 158 milionů kusů marketingových materiálů, tedy o 18 milionů více než předloni. Služby adresného direct mailu v Česku nabízí několik desítek agentur. Drtivá většina zásilek putuje k cílovým skupinám prostřednictvím České pošty.
O poznání větší růst než tradiční rozesílání marketingových sdělení na konkrétní adresy, zaznamenává v poslední době takzvaný neadresný direct mail. Firmy do hromadného rozesílání letáků loni investovaly 3,52 miliardy korun, o rok dříve to byly tři miliardy. Počet zásilek meziročně vzrostl na 2,347 miliardy kusů z 1,5 miliardy kusů v roce 2001.
„Dominantními zadavateli jsou stále expandující obchodní řetězce, jejichž marketingové aktivity díky cenové válce na konkurenčním trhu spotřebovávají v týdenních či dvoutýdenních intervalech miliony letáků,“ uvedla asociace. Trh neadresné distribuce ve srovnání s adresnou obhospodařuje podstatně méně agentur. Vlastní doručování letáků je z 80 procent v rukou dvou distributorů, a to firmy ADM a České pošty.
Rychle rostoucím oborem přímého marketingu je také telemarketing. Loňské náklady na tuto oblast činily 610 milionů korun, což je o 60 milionů více než předloni.
Externě telemarketing v tuzemsku pro firmy zajišťuje asi 30 telefonních center, která loni uskutečnila 18 milionů hovorů, v roce 2001 to bylo 16 milionů. Hlavními zadavateli jsou finanční instituce, telekomunikační firmy, mobilní operátoři či drogistické společnosti.
Dalšími důležitými nástroji direct marketingu jsou rozesílání e-mailů a SMS zpráv. Firmy těchto služeb podle ADMAZ využívají stále více, počet odeslaných sdělení je ale těžko odhadnutelný. „U SMS zpráv se může pohybovat za rok 2002 kolem pěti milionů, počet e-mailů bude patrně mnohem vyšší,“ uvedla asociace.
Zasílání nevyžádaných reklamních sdělení elektronickou formou by ale mělo být od vstupu České republiky do Evropské unie omezeno pouze na ty adresáty, již k tomu dají souhlas. Stanoví to legislativa, kterou nyní v souladu s evropskými směrnicemi připravuje ministerstvo informatiky.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.