Slovenské televize zavedou peoplemetry
Čtyři slovenské celoplošné televize se po několikaměsíčních jednáních dohodly na zavedení elektronického měření sledovanosti prostřednictvím peoplemetrů společnosti PMT. Informovala o tom mluvčí televize Markíza Ivana Semjanová, podle níž dnes ke smlouvě přistoupila i poslední ze čtyř televizí – TV Joj.
TV Joj ale nadále pokračuje v alternativním projektu peoplemetrů SATO-EMS, k jehož uskutečnění by mohlo dojít v případě selhání dalších rozhovorů o PMT, řekl ČTK mluvčí stanice Ľudovít Tóth. Podle Tótha totiž projekt PMT ještě není zcela dohodnut a předmětem jednání bude tzv. servisní smlouva.
“K projektu se připojily de facto všechny čtyři televize,” řekla ČTK Semjanová. Ve středu smlouvu podepsaly Markíza a veřejnoprávní Slovenská televize (STV), dnes ráno ji podpisem stvrdila také TV Joj. Zpravodajská televize TA3 nemá v rámci společnosti PMT svého jednatele, svůj postup ale koordinuje s TV Joj, čímž se vlastně i tato stanice ke smlouvě připojila, vysvětlila mluvčí.
Po podpisu smlouvy již bude podle Semjanové následovat pouze podpis poslední, a to pod tzv. servisní smlouvu, k čemuž by mělo dojít do poloviny ledna příštího roku.
“Dohoda o budoucí smlouvě (o PMT) je definitivní a podepsaly ji všechny strany,” uvedl Tóth o aktuálním stavu rozhovorů mezi stanicemi. Vstup televize Joj do peoplemetrového měření podle mluvčího nemůže nic ohrozit, protože stanice se zapojila kromě PMT také do alternativního projektu SATO-EMS, jehož se ale zatím neúčastní Markíza. “V této chvíli ani jeden z projektů není definitivně uzavřen a je na rozhodnutí TV Joj a jejích partnerů, která platforma bude zavádět peoplemetry,” dodal mluvčí. V poslední fázi jednání však všichni účastníci PMT přislíbili snahu dohodnout se na servisní smlouvě, dodal.
“V praxi by měly peoplemetry fungovat v průběhu roku 2004,” uvedla mluvčí Markízy a upřesnila, že testovací provoz začne 15. srpna a potrvá přibližně 60 dnů. I data, která vzejdou z testovacího provozu, již ale budou v rámci systému PMT použita, dodala.
Spory o zavedení peoplemetrů na Slovensku se vlekly více než rok. TV Joj a TA3 se proto rozhodly založit alternativní peoplemetrové měření firmou SATO-EMS.
Zastánci peoplemetrů si od jejich fungování slibují přesnější měření sledovanosti jednotlivých programů, což je důležité pro zadavatele reklamy, která je u komerčních televizí hlavním zdrojem příjmů. Konkurenti Markízy soudí, že dosud prováděné výzkumy tzv. deníčkovou metodou nahrávají právě této televizi.