Podle prognóz čeká reklamu úspěšný rok

9. 12. 2003 00:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Na světové reklamní scéně od letošního léta nastává dlouho očekávané oživení. Příznivý trend bude ještě patrnější v příštím roce. Mediální společnost ZenithOptimedia počítá, že globální výdaje do reklamy porostou v roce 2004 o 4,7 procenta.
Ještě optimističtější výhled dává společnost Merrill Lynch, podle které se bude do reklamy investovat o 5,4 až 5,8 procenta více než letos.
Obě prognózy počítají především s posilováním americké a japonské ekonomiky. V USA by měl díky tomu dosáhnout růst reklamního trhu pěti procent a v Japonsku 5,1 procenta.
Globální reklamní růst však podpoří nejen ekonomické oživení, ale také prezidentské volby v USA a letní olympijské hry v Athénách. „Každá z těchto událostí může například televizním stanicím přinést dodatečnou miliardu dolarů,“ soudí zástupce ZeinthOptimedia Adam Smith.
Evropa se bude s předpokládaným růstem o 3,7 procenta vzpamatovávat z útlumu o něco pomaleji. Odhady některých agentur jsou vůči Evropě ještě skromnější. Mediální skupina OMD France předpokládá, že v Evropě dosáhne růst nanejvýš 2,5 procenta.
Ve srovnání s Evropou představují ale Spojené státy vyzrálý reklamní trh. Jejich výdaje do reklamy tvoří 45 procent globálních reklamních investic, uvádí zpráva ZenithOptimedia, jejíž část ocitoval francouzský ekonomický deník La Tribune.
„Evropa zaznamenala letos už třetí rok za sebou reklamní krizi,“ řekl v deníku Le Monde prezident skupiny Interdeco Olivier Chapuis. „Nicméně po dvou opravdu černých letech je tady letos znát určité zlepšení.“
V evropských zemích jsou navíc velké rozdíly. Na pěti největších trzích, ve Francii, Německu, Itálii, Velké Británii a ve Španělsku, se výdaje do reklamy letos dokonce sníží v rozmezí od 0,7 do 2,6 procenta.
„V Evropě se výdaje do reklamy musely přizpůsobit aktuální nepříznivé situaci,“ komentoval dlouhodobý vývoj nezávislý analytik Michel Reussner ve švýcarském deníku Journal du Jura. „Velcí zadavatelé čelili klesajícímu obratu a potřebovali zachovat své marže v reálném čase. Tento trend hrál v neprospěch reklamních investic, které se ořezávaly jako první.“
Posttotalitní země, kde reklamní trh začal fungovat teprve v 90. letech minulého století, jsou v jiné situaci. Například v Rusku zaznamenávají výdaje do reklamy stále dvouciferný růst. Příští rok by to podle odhadů Ruské asociace reklamních agentur mohlo být meziročně o bezmála 40 procent více, tedy 3,4 miliardy dolarů.
Také v Česku by se měly příští rok investice do reklamy zvýšit. Podle společnosti ARBOmedia meziročně o 3,1 procenta na 16,7 miliardy korun.


Světový reklamní trh


031209-15 ()


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Zdroj: Hospodářské noviny 9.12.2003, Sabina Kunešová

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.