Marketingová agentura bude patřit pod Palase
Marketingová agentura, jež má od příštího roku propagovat za státní dotace české potraviny, bude součástí Státního zemědělského intervenčního fondu. Potravinářská komora ovšem upozorňuje, že toto rozhodnutí ministra Jaroslava Palase je v rozporu s původním usnesením vlády.
Kabinet totiž před půl rokem schválil založení Marketingové agentury jako obecně prospěšné společnosti.
Nyní však Palas prohlásil, že agentura bude jednou ze sekcí intervenčního fondu, jehož je zároveň předsedou prezídia. Pokud by agentura působila jako obecně prospěšná společnost, byla by na svém zřizovateli – jímž je ministerstvo – méně závislá.
V pozadí sporů o charakter agentury je snaha získat v ní větší vliv–jednak ze strany podnikatelů z Potravinářské komory, jednak ze strany státních úředníků.
“Vydáme prohlášení, v němž nesouhlasíme se zařazením agentury pod fond,” prohlásil bez bližších podrobností prezident komory Jaroslav Camplík.
Palas se ovšem domnívá, že postupuje správně.
“Můj postup není v rozporu s usnesením vlády. Rozhodla o zřízení agentury, ne o její podobě,” tvrdí ministr. “Pokud stát tuto instituci dotuje, tak v ní samozřejmě musí mít vliv. Zvolili jsem cestu, jíž se vydalo třeba Rakousko,” dodává.
Agentura získá příští rok od státu dvě stě miliónů korun. Za to má propagovat české potraviny, a to jak na tuzemském trhu, tak v zahraničí. O její zřízení dlouho usilovala hlavně Potravinářská komora. Vítají ji i zemědělci.
“Po vstupu do Evropské unie vzroste konkurence i pro české potraviny, a my vítáme každou možnost lepšího odbytu pro naši produkci,” říká předseda Zemědělského svazu Miroslav Jirovský. “V zahraničí je běžné, že tyto agentury nejprve vznikají od dohledem státu, a pak se mohou privatizovat,” upozorňuje.
Palas připouští, že k privatizaci může časem dojít. V první fázi, od ledna příštího roku, v ní ovšem budou pracovat úředníci fondu.
“Půjde o zhruba 15 až 17 lidí, vypisujeme výběrové řízení na jejího šéfa,” konstatovala mluvčí fondu Jitka Sluková.
Hospodářské noviny, 17.12.2003, autor: Martin Mařík