Letošní vánoční dárky v USA nemají jasného favorita
Když dojde na nákup dárků pro rodinu, nemají letošní vánoční svátky ve Spojených státech jasného favorita. Američané jsou ochotni sáhnout hlouběji do peněženek a pokladny obchodů “cinkají” veseleji než loni, jak píše tisk, ale zájem je rozložen rovnoměrně mezi elektroniku, hračky a oblečení.
Podle Gallupova ústavu vydá Američan letos na dárky v průměru přes 800 dolarů (asi 24.000 Kč). Nákupní horečka začala před týdnem kolem svátku Dne díkůvzdání. Den po skončení svátku se tvořily fronty před obchodními domy v očekávání výkupu omezeného počtu kusů zboží za slevu. Největší návaly zažily Wal-marty a obchody řetězců Target, Best Buy, Circuit City a J.C.Penney a Macy’s.
V J.C.Penney, zaměřeném na lepší textilní konfekci a šperky, jdou na dračku kožené bundy, svetry s iniciálami a šperky s drahokamy. V době ekonomického vzestupu se lépe prodávají svrchní oblečení z dražších látek jako kašmír a mohér.
V hračkářstvích letí panenky Gratz a nejrůznější doplňky pro panenky značky Graco. U chlapců se ujaly dálkově řízené napodobeniny terénních vozů na vysokých kolech značky Hummer, které produkuje firma Nikko.
Tradičně jdou na odbyt počítačové hry, zejména Game Boy a výukové programy. V některých státech se rychle prodávají holografické a třírozměrné skládačky puzzle. Nejoblíbenějšími motivy jsou majáky, medvídci panda a postavička Elvise Presleyho.
Trvalkami jsou dětské lékařské brašničky s výbavou značky Fisher Price, stolní hry podobné českému Člověče, nezlob se, skládačky společnosti Lincoln Logs a “jahodoví” panáčci a medvídci.
Dospělí míří také do oddělení s elektronikou. Do módy se dostávají ploché plasmové televizní obrazovky a prodej prý utěšeně roste. Většinou se ale zatím kupují klasické “bednové” televize. Boom zažívá prodej přehrávačů DVD, protože ceny nejjednodušších přehrávačů spadly na 30 až 40 dolarů (900 až 1200 Kč).