Je to velká výzva
TITULEK30: Je to velká výzva
V naší anketě jsme oslovili na tři desítky velkých firem, u nichž je teoretický předpoklad spolupráce s externím call centrem. Vynechali jsme přitom firmy, které standardně spoléhají na vlastní zázemí, jako jsou finanční instituce apod. (viz další anketa) a soustředili jsme se na firmy, které buď přicházejí do kontaktu s doslova miliony zákazníků, nebo jsou hodně založeny na osobním kontaktu se svým spotřebitelem. Výsledek je víc než překvapivý: S výjimkou automobilové branže se nedá mluvit o telemarketingu jako o životně důležitém komunikačním kanálu, bez kterého by se firmy neobešly.
Za všechny zamítavé odpovědi alespoň jedna shrnující od marketingového manažera sítě čerpacích stanic Shell Pavla Losa: “Ne, prozatím jsme telemarketing nevyužili a v nejbližší budoucnosti to ani neplánujeme. Vzhledem k charakteru našeho podnikání to ani nevidím jako příliš reálné. Po telefonu těžko prodáme nějaký ten litr navíc. V současné době používáme vlastní call centrum pro kontakt se zákazníky. Jde ale především o příchozí hovory a jejich řešení.”
Podobných odpovědí se nám v redakci sešla bezmála dvacítka, a to od společností napříč celým trhem od klasických rychloobrátkových firem, jako je Budějovický Budvar, Staropramen, GlaxoSmithKline (výrobce zubních past Aquafresh aj.), Reckitt Benckiser (Lanza, Colon, Calgon aj.), přes obchodní řetězce, ať již hypermarkety jako Tesco nebo Hypernova nebo specializované řetězce, jakým je třeba hobbymarket Bauhaus, až po takové oblasti podnikání, jaké představuje třeba společnost Pražská energetika.
Na druhou stranu jedna věc je nesporně velmi pozitivní: Pro firmy zabývající se telemarketingem by toto zjištění mělo být velkou výzvou při hledání nových služeb a zároveň jistotou, že mají kam růst.