iQ – nový pojem v postprodukci

22. 12. 2003 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Zahraniční režiséři, kteří pracují na zakázce v Čechách, dbají na to, aby studio bylo vybaveno některým z těchto systémů. iQ je nový efektový a střihový systém od Quantelu. Navazuje na osvědčené zařízení Henry a Editbox a kromě toho, že zvládne všechno, co tito jeho předchůdci, má několik podstatných a do jisté míry i převratných novinek.
Především je to možnost koexistence různých rozlišení v rámci jednoho projektu, tj. že mohu mít jeden záběr z HDCAMU, další z DV v rozlišení PAL a další v rozlišení 2K přepsaný z filmu na jedné časové ose a kdykoli se rozhodnout, jaké rozlišení použiji na výstupu. Dále je možné využívat snad všechny dostupné efektové plug-ins – to vyrovnalo konečně handicap, který systémy Quantel měly oproti např. Flame.

Efekty „na míru“
Na iQ už není problém vygenerovat pomocí těchto plug-ins např. paprsky kolem loga nebo mýdlové bubliny a další efekty.
Systém iQ HD-RGB je speciálně určený pro nejnáročnější HD aplikace včetně zpracování 10bitového HD materiálu z moderních kamer, jako je Viper a HDCAM SR. Modul QColor umožňuje provádět barevný grading (korekce) v kontextu sestřihu nebo kompozice v reálném čase a při zachování nejvyšší kvality materiálu.

Inteligentní iQ
iQ naruší (přispěje ke změně) zaběhnuté postupy při dokončování reklamních spotů i filmu. Mění se tím trochu i filozofie přístupu k tomu, co v jaké fázi postprodukce a v jakém pořadí je účelné udělat. Bude samozřejmě záležet i na charakteru zakázky.

Standardní postup
U reklamy točené na film je zaběhlý postup takový, že se po off-line střihu vybraný filmový negativ na filmovém snímači (telecine) převede do TV signálu ve standardním PAL rozlišení a zaznamená na digitální betacam kazetu. Současně s přepisem se provádí barevná korekce -grading. „Vygrejdovaný“ materiál na digitálním betacamu poté putuje na on-line pracoviště, kde se „natáhne“ do on-line stroje – např. Henry, Editbox, a dále zpracovává, retušuje, kompozituje, stříhá a barevně doupravuje. Barevná korekce vzniklá na gradingu je ale v této fázi už nevratná, a pokud třeba klient nepochopí výtvarný záměr kameramana a bude požadovat místo studeného barevného tónu celé reklamy teplé přirozené pleťové odstíny, nezbývá než se vrátit znovu na grading a filmový negativ přepsat s požadovanou barevnou korekcí.
Dále přepisem filmu do standardního rozlišení se jednou provždy připravíme o vysoké rozlišení původního materiálu. Když se pak hotový spot po on-line má přepsat na film pro “ kinoreklamu“, výsledek není právě nejlepší.

Nová technologie
Při použití iQ můžeme zvolit jiný výhodnější postup. Vybraný (tj. opět po off-line střihu) filmový negativ převedeme na telecině do dat v HD nebo 2k rozlišení. Obrázek ponecháme v plné okeničce bez oříznutí. Každému filmovému políčku pak odpovídá file ve speciálním formátu, který nese skoro veškerou obrazovou informaci negativu. Grading, tedy barevná korekce na filmovém snímači (telecině), odpadá.
Data se přenesou na pracoviště iQ, kde se „natáhnou“ do systému.
Při dalším zpracování zůstávají tyto hrubé záběry stále v původním formátu a vysokém rozlišení, takže se tvůrci mohou kdykoli vrátit např. k originálnímu barevnému podání a „vygrejdovat“ na iQ materiál až v kontextu střihu nebo kompozice.
To, že pracujeme s materiálem ve větším rozlišení než PAL, umožňuje do materiálu „najíždět“, dělat vlastně výřezy, a tak až v on-line dokomponovat záběry.
Hotovou reklamu můžeme „vymástrovat“ v rozlišení PAL pro vysílání v televizi.
Protože jsme od začátku pracovali např. v HD rozlišení, máme k dispozici i verzi reklamy v HD. Při požadavku na přepis spotu do filmu pro kinoreklamu můžeme hotový spot předat k vypálení v datech ve vysokém rozlišení. Kvalita výsledné kinoreklamy je výrazně (nesrovnatelně) lepší.

Obrazová retuš
Při zpracování filmových projektů na iQ dochází ještě k převratnějším změnám oproti klasické metodě. Hovoříme zde o digitálním intermediátu nebo o digitální laboratoři.
iQ ve spojení s filmovým skenerem a filmovým zápisníkem zcela nahradí „číslování“ a opakované optické kopírování pro dosažení barevně vyrovnané kopie. Kromě barevných korekcí se v iQ provede střih, retuš, kompozice včetně úvodních a závěrečných titulků a pak se hotový film vypálí zpět na film. Další výhodou je, že celý film je okamžitě k dispozici v digitální podobě pro digitální kina, DVD a další média.
iQ se brzo zařadí k našim známým pojmům z oblasti postprodukce, některé z nich možná i nahradí. Možnosti tohoto stroje ve zpracování HDTV zatím trochu předstihují požadavky trhu. Vysílání v HDTV dříve nebo později přijde, takže pokud chcete své reklamní spoty reprízovat ještě za pár let, nechte si je vyrobit rovnou v HD na iQ.
Autor je ředitelem Avion Postprodukce.


29_iQ_52.jpg ()
Znáte iQ?
Tento termín se brzo zařadí k frekventovaným pojmům v oblasti postprodukce.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.