Internet hlásí zisky
Konstatuje to Zpráva o českém internetovém trhu společnosti ARBOmedia, sumarizující výstupy výzkumů NetMonitor, iAudit, Media projekt a Zpráva o výzkumu životního stylu. Kromě pokračujícího růstu návštěvnosti, kdy i “slabé” letní měsíce 2003 překonaly maxima roku 2002, konstatuje zpráva mnohem menší sezonalitu chování surferů než příznivců ostatních médií a také fakt, že průměrný uživatel již na síti tráví pravidelně přes tři hodiny měsíčně.
Info, e-mail, komerce
Potvrzen je také trend postupné převahy počtu uživatelů připojených z domova nad lidmi přistupujícími z práce, i když údaje se v tomto směru dost liší. Podle Media projektu je domácích uživatelů 51,6 %, optimističtější NetMonitor udává 79 %.
Tři ze čtyř respondentů hledají na internetu informace pro osobní potřebu, využívají e-mail a informace o zboží a službách. Meziročně naopak nejvíce rostlo hledání informací potřebných v zaměstnání.
Top? Pondělí!
Tzv. specifický týdenní cyklus užívání internetu se vyznačuje pondělním maximem (28 % uživatelů), poklesem na cca 25 % v následujících třech dnech, 24% pátkem a pádem až na polovinu této hodnoty o víkendu. Téměř denně navštíví internet 55 % jeho uživatelů. Ženy nejvíce surfují přes den a ze zaměstnání, muži se zase vyznačují tím, že internetu dávají přednost i po 19. hodině a na konci víkendu.
V členění podle regionů je tradičně nejsilnější publikum v hlavním městě. Největší podíl uživatelů internetu na celkovém počtu obyvatel má Praha (40,8 %) následovaná Jihomoravským (27,7 %) a Plzeňským krajem (23,2 %). Nejhůř překvapivě dopadl Karlovarský kraj (12,5 %), když průměrná penetrace internetu v ČR činí 22,9 %.
Aktivnější ženy, věrnější muži
Přes nástup ženského publika muži na internetu stále ještě převažují. Ženy jsou aktivnější v počtu zobrazených stránek, mezi jejich oblíbené servery patří e-maily, chaty a cestování. Muži oproti tomu více lpí na svých oblíbených stránkách, převažují pochopitelně v sekcích auto/moto, zpravodajství, ekonomika/finance a zábava.
Méně než 34 let je 64 % českých surferů, v 65 % případů se jedná o vysoko- a středoškoláky. Ve městech nad 20 tisíc obyvatel se nalézá 58 % internetového publika, 53 % lidí je svobodných. Na internetu převažují studenti (33 %), silný je ale i vyšší a nižší management (17 %), úředníci (17 %) a soukromí podnikatelé (11 %). I když průměrný čistý měsíční příjem vyšší než 15 tisíc Kč vykazuje “jen” 37 % uživatelů internetu, jeho potenciál je nesporný.
Jací jsou?
Zajímavé jsou i zvyklosti uživatelů internetu. Pravidelný den nakupování nemá stanoven 54 % respondentů, 41,5 % uživatelů běžně nakupuje každodenní věci převážně v supermarketu. Auto vlastní 58,5 % internetových domácností a stavebně spoří 39 % uživatelů. Internetové bankovnictví naproti tomu využívá 3,2 % surferů. Svoji životní úroveň vidí velmi dobře 24,4 % uživatelů, 26,6 % pak nadstandardně.
Ve světě médií jsou uživatelé internetu chladní zejména vůči televizi – 37,3 % jich definuje sama sebe jako slabé a 30,9 % jako podprůměrné diváky. Zatímco 63,6 % surferů čte Hospodářské noviny, 41,4 % jich nevyužívá pro získávání informací rozhlas.
NOVÁ CESTA. Reklamní cílové skupiny značně imunní vůči televizi by mohly být úspěšně osloveny přes internet.
Podobné zprávy
