Interaktivní pořady – rostoucí zdroj příjmů televizí

10. 12. 2003 08:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Změny diváckého vkusu generují nové možnosti příjmů televizních stanic. Na poptávku po aktivnější zábavě provozovatelé vysílání zareagovali přívalem interaktivních pořadů, do kterých se diváci mohou zapojit prostřednictvím telefonu nebo textových zpráv. Částky z těchto služeb s nadstandardními tarify pak tvoří stále větší procento příjmů stanic.
Již od počátku fungování Novy bylo možné volat do již zrušeného formátu Volejte řediteli nebo Snídaně s Novou. V poslední době však počet interaktivních pořadů roste. V září Nova odstartovala spotřebitelskou soutěž SuperProgram, do které účastníci zasílají své body prostřednictvím SMS. Tento víkend zahájí stejná stanice prvními konkursy talentovou soutěž Česko hledá SuperStar, ve které příští jaro diváci svými telefonáty nebo SMSkami určí novou hudební hvězdu. Kromě toho již nyní Nováci mohou pilně telefonovat nebo zasílat textovky do pořadů Chcete být milionářem?, Pálí vám to?, Peříčko nebo Nejslabší, máte padáka!.
Česká televize zaostává za Novou a Primou
„Světový trend v oblasti elektronických médií jde jednoznačně směrem od pasívního sledování k rostoucí interaktivitě a aktivnímu zapojení diváků. Ze strany investorů je této investici vzhledem k dynamickému vývoji mobilních komunikací poskytována maximální podpora. Zvýšený zájem diváků je logickým výsledkem zavádění nových pořadů, jejichž nedílnou součástí je právě interaktivita,“ uvedl mluvčí Novy Dan Plovajko.
Stranou nezůstává ani Prima, která v současné době vysílá asi desítku pořadů (Trní, Aplaus! nebo Receptář prima nápadů), do kterých lidé mohou volat nebo posílat SMS. „Zájem diváků o telefonování i zasílání SMS je velký, bezpochyby právě vzhledem k posunu k větší interaktivitě pořadů. SMS zprávy jsou velmi oblíbené a diváky využívané poněkud více než telefonování,“ řekla mluvčí Primy Jana Malíková.
Naopak z nového trendu toho v porovnání s konkurencí nedokáže příliš získat Česká televize. „Telefonické hlasování využíváme spíše při nárazových akcích než v pravidelných zábavných pořadech,“ sdělila Jana Šoprová z tiskového oddělení ČT. Pravidelně telefonických služeb využívají její pořady Medúza nebo ranní pásmo Dobré ráno.
Velikost příjmů televize pečlivě tají
Jak přesně je však zájem velký a kolik televize z telefonických služeb získávají, se dá však zatím pouze odhadnout. Žádná z komerčních stanic nesdělila velikost částky, obě však přiznávají, že jde o ziskovou aktivitu. „Prima má podíl na zisku z těchto služeb,“ potvrdila Malíková. Více neprozradila ani Nova. „Podíl společnosti Erika na celkových zdrojích skupiny je méně významný a odpovídá kapacitě příslušného trhu. Pohybuje se v řádu jednotlivých procent, ale konkrétní číslo považujeme za interní záležitost,“ nebyl sdílnější Plovajko.
Servis televizím zajišťují Erika a ATS Praha
S určitostí se dá však říci, že největší sumu za telefonické služby v televizním vysílání vyinkasují majitelé Novy – finanční skupina PPF a MEF Holding. Servis pro její interaktivní pořady zajišťuje společnost Erika, kterou z 95,5 procenta vlastní Česká produkční invest z Nova Holding. Erika navíc kromě Novy částečně zajišťuje telefonii i pro Primu. Druhým hráčem na trhu je ATS Praha, jejíž služby využívá Prima a Česká televize.
Protelefonované částky spolu s SMS se budou přitom pohybovat minimálně v řádu miliónů korun. Tyto telefonické služby jsou totiž provozovány prostřednictvím linek se zvláštním tarifem. Divák tak za jedno zavolání zaplatí mnohdy několikanásobně více než při běžném volání. Kupříkladu pokud zavolá na číslo do „Milionáře“, dozví se, že za hovor zaplatí částku 65 korun. Zaslání SMS do SuperProgramu přijde na tři koruny. Počet diváků volajících do pořadů na linky se zvláštním tarifem nebo zasílajících SMS se může vyšplhat až na několik desítek tisíc. Ještě na počátku října odhadl tehdejší mluvčí Novy Petr Kostka počet účastníků SuperProgramu na 100 tisíc. „V hudební hitparádě ESO obdrží každý klip přibližně 500 až 600 hlasů, celkem zde rotuje 11 klipů. Celkový počet hlasů v jednom Esu se může vyšplhat až k šesti tisícům,“ podotkl Plovajko.
Ještě větší nápor telefonujících se čeká v případě pořadu SuperStar, který je českou mutací známého formátu Pop Idol. Diváci budou rozhodovat celkem o 40 soutěžících. Jen ve Velké Británii pro vítěze Willa Younga hlasovalo přes 4,5 miliónu diváků.

Hospodářské noviny, 10.12.2003, autor: Aleš Borovan

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.