eBanka bude za Letní bouři potrestána

3. 12. 2003 14:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Akce „Letní bouře“, neboli získávání nových klientů pomocí zaměstnanců, přijde eBanku draho. Podle Úřadu pro ochranu osobních údajů porušila zákon.
Při úspěšném lanaření nových klientů totiž nedovoleně nakládala s osobními údaji přátel a známých svých zaměstnanců. Může dostat až desetimiliónovou pokutu.
Pracovníci eBanky měli za úkol dodávat nadřízeným desítky kontaktů na své známé. Vedení banky je předalo vyškoleným telefonistům, kteří pak leckdy nic netušící lidi obvolávali a přesvědčovali o výhodách bankovních produktů.
Porušení zákona spočívalo podle ochránců dat v tom, že osobní data putovala do databáze eBanky bez souhlasu potenciálních klientů.
„Jde o finanční instituci, u které občané předpokládají, že její data budou dobře chráněna, nepůjde proto o sankci symbolickou,“ říká předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů Karel Neuwirt.
Pokuta by měla být podle něho také varováním pro další finanční domy, aby se už do podobných akcí nepouštěly.
Vedení eBanky postup ochránců dat odmítá a přechází do protiútoku.
„Má-li úřad hájit ochranu osobních dat podle práva, musí právo sám dodržovat. Považujeme za protiprávní, že se o zahájení správního řízení a také jeho výsledcích dozvídáme vždy až z tiskových prohlášení úřadu a z médií,“ stěžuje si v tiskové zprávě ředitel komunikace eBanky Pavel Makovský.
Vedení banky podle něj zvažuje, že podá na Neuwirtův úřad trestní oznámení. „Jeho postup nás zcela zřejmě a opakovaně poškozuje. Zkoumáme, jestli se úředníci nedopustili porušení povinností uložených zákonem, zejména povinnosti šetřit právem chráněné zájmy kontrolovaného subjektu a zachovávat mlčenlivost o všech těchto skutečnostech,“ doplňuje Makovský.
Proti samotnému nálezu úřadu se banka nepřímo hájí poslední větou tiskové zprávy: „Při zmiňované akci se nikdy nepracovalo s daty klientů eBanky!“
Kauza Letní bouře by mohla být do budoucna precedentem. Podle Karla Neuwirta však neznamená, že lidé budou muset žádat každého obchodního partnera či kamaráda o svolení, když si jeho číslo zapíší do adresáře. Pro osobní potřebu si lidé mohou kontakty vést. Jakmile by je ale chtěli předat nebo prodat třetí osobě, měli by občané uvedení v seznamu souhlasit.
Kauza kolem Letní bouře začala poté, co si ředitel eBanky Radomír Lašák postěžoval v podnikovém časopise na nedostatečnou výkonnost většiny podřízených.
„Není přece možné, aby celkem 375 zaměstnanců banky nepředalo žádný, opakuji žádný kontakt na své přátele a známé. A dalších 208 předalo méně než dvacet kontaktů,“ napsal v editorialu doslova Lašák.
Sám šel zaměstnancům příkladem a podle svých slov dodal dvě stě kontaktů. Mimo jiné na vedoucí manažery mnoha firem.
Vedení banky na počátku září úspěšnou akci pozastavilo. Od té doby argumentuje tím, že podle vyjádření jejích právníků eBanka žádný zákon neporušila.

Hospodářské noviny, 3.12.2003, autor: Aleš Vojíř, Michal Uryč-Gazda

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.