U českých silnic se nedávno objevily billboardy, které upozorňují na možnosti cestování vlakem. České dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského investovaly do reklamní kampaně řádově milióny korun. Konkrétní částku však s odvoláním na obchodní tajemství neupřesnil.
Kampaň s heslem „Auta stojí, vlaky jedou“ je plánována na tři měsíce. Začala v prosinci a plakáty by řidiči hlavně u frekventovaných výpadovek po celé ČR měli vidět až do února. Dráhy mají po celé republice 400 billboardů a další stovku plakátů ve světelných vitrínách ve městech. V tak velkém rozsahu ČD inzerují poprvé, sdělil vedoucí tiskového oddělení ČD Zbyněk Honys.
Podle marketinkového ředitele mediální společnosti Arbomedia Štěpána Woldeho představuje 400 billboardů středně velkou kampaň. Tomu podle něho odpovídá také rozpočet v řádu miliónů korun. Celkem letos všichni zadavatelé reklamy za inzerci na billboardech zaplatí 1,125 miliardy.
S heslem, které využívá současná reklama, přišly dráhy již před dvěma lety. Tehdy však mnohem menší počet plakátů umístily pouze ve světelných vitrínách. Také po loňských povodních inzerovaly ČD především v Praze. V 90. letech měly dokonce reklamu v televizi. Propagovaly tehdy nové soupravy a slevy v osobní dopravě. Současnou reklamní kampaň připravila agentura Fabrika, agentura Railreklam nakoupila reklamní plochy.
Dráhy zvažují, že téma „Auta stojí, vlaky jedou“ v kampani dále rozvinou. Podle Šťáhlavského jde o první krok, na který však musí navázat celá marketinková kampaň. Ještě letos například dráhy chystají kampaň, která má přispět k bezpečnosti na přejezdech pod heslem „Pozor, jede vlak!“.
Ve výběrovém řízení chtějí ČD zvolit novou podobu loga. „Logo Českých drah je sice graficky velmi zdařilé, zároveň s sebou ale nese celou negativní mediální historii,“ řekl Šťáhlavský. Firma připravuje i výběrové řízení na kampaň prezentující nabídku ČD v oblasti osobní i nákladní dopravy. Rozsah schválené mediální a marketinkové prezentace překoná v příštím roce dosud myslitelnou komunikaci naší firmy, řekl Šťáhlavský. Podle něho se ČD inspirovaly kampaněmi zahraničních železničních firem.
Hospodářské noviny, čtk, 11.12.2003