TITULEK50: Docela nebezpečný návrh pro vydavatele
Vládní návrh novely zákona o DPH, který by měl nabýt účinnosti 1. května 2004, obsahuje sporný návrh pro vydavatele periodického tisku. Přestože tištěná média jsou v souladu s doporučením Evropské unie ponechána v 5% sazbě, novela obsahuje nebezpečnou formulaci. Vyplývá z ní totiž, že na tiskoviny, u nichž inzerce přesahuje 25 % plochy, se má vztahovat 22% sazba DPH. Takto nejasná formulace ale vůbec neříká, jakým způsobem by se mělo zmíněných 25 % počítat, navíc nebere v úvahu vkládanou inzerci nebo suplementy. Situací se začala zabývat Unie vydavatelů, která chce politikům nejasnosti návrhu objasnit. Michal Klíma, člen představenstva, se již sešel s předsedou vlády Vladimírem Špidlou. „Rozporujeme, že není jasně řečeno, jak se má počítat 25 % reklamní plochy titulu,“ řekl M&M Michal Klíma s tím, že proti výši 22% sazby jako takové UVDT neprotestuje. Pokud bude vládní návrh přijat bez pozměňovacího návrhu, museli by vydavatelé pravděpodobně počítat a dokumentovat podíl inzerce v každém vydání, navíc by některé tituly byly daněny 5% sazbou a některé 22% sazbou. Vládní návrh zatím prošel ve Sněmovně prvním čtením.