Distributoři tisku mění strategii

4. 12. 2003 09:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Český trh s distribucí tisku se zřejmě po roce silných konkurenčních bojů stabilizuje a míří k modelu exkluzivních smluv, kdy každý titul bude mít jednu rozvážející firmu. Potvrdili to dva tuzemští rivalové na poli distribuce, společnosti PNS a Mediaprint. Dosud bylo běžné, že jeden titul rozvážely obě firmy.
„Očekáváme, že se titulová exkluzivita v průběhu příštího roku prosadí a většina vydavatelů bude své tituly distribuovat pouze přes jednoho distributora,“ uvedl finanční ředitel PNS Pavel Borovka. S prognózou, že tuzemský trh směřuje k takzvanému rakouskému modelu, souhlasí i spolumajitel Mediaprintu Ivan Kaufmann.
Mediaprint se nyní chce podle Kaufmanna specializovat na rozvoz časopisů. Společnost PNS distribuuje drtivou většinu českých deníků, ale i některé časopisy.
Loni měly firmy rozděleny distribuční trh přibližně napůl. Koncem loňského roku ale vypukl spor poté, co Mediaprint ze dne na den odmítl distribuci části deníků vydavatelství Vltava-Labe-Press (VLP). Několik vydavatelů deníků poté odešlo k PNS, kde jsou mnozí spolumajiteli. Mediaprintu pak zůstala asi čtvrtina trhu.
Zlom přišel v listopadu, kdy se několik časopiseckých domů, například Stratosféra, Hachette Filipacchi 2000, Mediacop či PK 62, rozhodlo odkoupit od stoprocentního vlastníka Mediaprintu Kaufmanna část jeho podílu.
Situace by se ale měla v každém případě ustálit počátkem příštího roku, kdy vejdou v platnost výpovědi, jež dali vydavatelé časopisů s podílem v Mediaprintu firmě PNS. Po jejich přechodu k by mohla mít PNS podle svých dohadů 75 procent trhu.
Letošní obrat tuzemského trhu s distribucí tisku bude asi 8,3 miliardy korun, zatímco o rok dříve to bylo osm miliard, shodli se Borovka s Kaufmannem. Odhady současných podílů jejich firem na trhu se ale liší. PNS odhaduje, že má asi 80 procent tržního koláče, jen exkluzivní smlouvy PNS prý teď představují 65 procent trhu. Kaufmann oproti tomu předpokládá letošní obrat Mediaprintu asi 2,5 miliardy, což odpovídá podílu asi 30 procent.
Mediaprint podle Kaufmanna také dosud distribuuje regionální deníky VLP, na něž soud v době přechodu vydavatelů uvalil předběžná opatření. Kaufmann naznačil, že s VLP jedná o případném mimosoudním vyřešení záležitosti. Distribuci deníků by chtěl Mediaprint ze svého portfolia v budoucnu zcela odstranit – rozvážet jeden či několik novinových titulů se prý nevyplatí.
Společnost PNS aktuálně zásobuje asi 22 000 prodejní míst, uvedl Borovka. Mediaprint jich má podle Kaufmanna 8000, ale počátkem roku počítá až se zdvojnásobením jejich počtu.

Hospodářské noviny, čtk. 4.12.2003

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.