Česká televize poprvé nepodpoří ani jeden tuzemský film

5. 12. 2003 09:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nejčernější obavy českých filmařů z vývoje uvnitř České televize se naplnily. Veřejnoprávní televize, která si svou účastí ve 130 filmech vybudovala pozici národního producenta, nemá dostatek financí na filmové koprodukce v příštím roce.
Do výběrového řízení koprodukčních projektů se do konce letošního září přihlásilo celkem 21 připravovaných snímků. Do 31. listopadu se vedení ČT mělo určit, který z projektů podpoří. „S ohledem na současnou ekonomickou situaci České televize rozhodla výběrová komise vyhlásit počátkem příštího roku další kolo výběrového řízení, do kterého všechny předložené projekty postupují,“ informoval tiskový mluvčí ČT Martin Švehla.
Veřejnoprávní stanice v posledních letech na účast ve filmových projektech věnovala ročně kolem 55 miliónů korun. „To je asi desetina nákladů všech filmů, které se v tuzemsku natočí během jednoho roku,“ uvedl předseda Asociace producentů v audiovizi Pavel Strnad. Situace je podle producenta Petra Vachlera o to nebezpečnější, že v současné době stát nedává na podporu kinematografie žádné finance. „Budeme si muset hledat náhradní zdroje financování,“ dodal Strnad. „Bez koprodukcí s ČT a nového zákona o Státním fondu kinematografie hrozí reálné nebezpečí, že v budoucnu zde bude vznikat pouze pár nízkorozpočtových, amatérsky produkovaných filmů,“ prohlásil Vachler.
Dopad finanční krize ČT na filmovou a televizní branži se však neomezuje na chystané snímky. Vedení stanice již před několika týdny ohlásilo rušení nebo pozastavení výroby přibližně 80 pořadů a propuštění 300 zaměstnanců v příštím roce. „Snížení rozpočtu výroby z 1,6 miliardy korun na 900 miliónů postihne kolem 600 externistů – režisérů, scenáristů nebo kostýmních výtvarníků, kteří jsou na televizi z drtivé části existenčně závislí,“ upozornil režisér Petr Nikolajev. Podle scenáristy Miroslava Adamce je pravděpodobné, že tito lidé rezignují na uměleckou tvorbu a přejdou do reklamy.

Hospodářské noviny, 5.12.2003, autor: (abo)

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.