Brand Brothers: Marketingové oddělení má pětina českých firem
Oddělení specializované na marketing má pětina větších českých firem, naopak 17 procent společností se marketingu nijak nevěnuje. Vyplynulo to z výzkumu Marketing Insight, agentur Brand Brothers. V 18 procentech podniků řeší marketing ředitel společnosti, ve 44 procentech jej má na starosti obchodní oddělení. Podle Brand Brothers tak české firmy věnují marketingu znatelně menší pozornost, než společnosti ze států na západ od Čech.
“Výzkum jasně prokázal, že do českých zemí marketingové řízení firem proniká jen postupně,” komentoval výsledky výzkumu výkonný ředitel Brand Brothers Tomáš Papírník. “Lze předpokládat, že bude trvat ještě řadu let, než bude ve většině českých firem marketing a profesionální služba trhu samozřejmostí,” dodal.
Agentura výzkum uskutečnila mezi 363 českými podniky s ročním obratem nad 50 milionů korun.
Značný rozdíl v přístupu k marketingu výzkum zaznamenal mezi běžnými firmami a společnostmi, které patří do skupiny sta největších zadavatelů reklamy. V podniku s obratem nad 50 milionů se marketingu věnují v průměru dva lidé, u stovky největších zadavatelů reklamy je to průměrně 14 lidí.
Mezi největší tuzemské zadavatele reklamy patří například Procter & Gamble, Opavia či mobilní operátoři.
České firmy podle dřívějšího výzkumu Brand Brothers loni vydaly na podporu prodeje a propagaci 47 miliard korun. Z toho 15,7 miliardy směřovalo do reklamy, což byla asi třetina marketingových výdajů. Tzv. přímý marketing představoval z loňských marketingových výdajů 19,5 procenta, výstavy a veletrhy 15,7 procenta a osobní prodej 14,6 procenta.