Benetton se v budoucnu chce držet zažitých tradic
Přeložení výroby do levnějších zemí, rychlejší obnovování kolekce a otevření dalších obchodů – tyto kroky by v příštích letech měly pomoci koncernu Benetton zvýšit jeho zisky. Vyplývá to z nového strategického plánu italské módní společnosti, kterou včera v Miláně představil šéf představenstva Silvano Cassano.
Tato opatření by firmě měla vynést zvýšení čistého zisku až o čtyřicet procent, marže by měla vzrůst o dvaadvacet procent. Pomoci by tomu mělo přesunutí produkce do zemí, jako jsou Turecko či Maďarsko, a rozšíření dnešní prodejní sítě 5000 obchodů o dalších 500.
Zásadní změnu dosavadní obchodní politiky koncernu tento strategický plán ale neznamená. Cassano, který je po červencovém odchodu členů zakladatelské rodiny Benettonu z provozního řízení šéfem představenstva, se i do budoucna drží tradičních zásad firmy. I nadále se tak Benetton bude orientovat na oblečení pro volný čas ve středním cenovém segmentu.
Dále také sází na sílu svých značek. “United Colors od Benetton a Sisley jsou velmi známé a mají dobrou pověst. Těmto značkám jen musíme dodat více vitality,” řekl Cassano, který má nyní více pravomocí, než kterýkoliv z jeho předchůdců.
Módní experti považují kolekce Benettonu především ve srovnání s konkurenty, jakým je například španělská Zara, za trochu staromódní. Podle Cassana by proto měly být nové modely také o něco trendovější. Firma se chce více zaměřit také na doplňky, které jsou z hlediska marží velmi výnosné.
Co se týče cen, které jsou ve srovnání se Zarou nebo švédským Hennes&Mauritz vyšší, Cassano nechce ustoupit. “Na cenovou válku nepřistoupíme,” řekl.
Zažitých zvyků se chce společnost držet také v oblasti odbytu. Zde i nadále bude fungovat zavedený franšízový systém. Koncern má sice několik vlastních megastorů, hlavní oporou jsou ale jednotlivé obchody, které mu nepatří. Tím se Benetton odlišuje od svých největších konkurentů. Ti díky vlastním prodejnám mohou lépe reagovat na změnu v módě a mají větší vliv na vybavení obchodů a prezentaci zboží.
Celkově chce do roku 2007 Benetton investovat 430 miliónů eur, zhruba polovinu z toho do odbytu. Obzvláště velký potenciál vidí Cassano v zemích střední a východní Evropy, Rusku a Číně.
Mezi investory plán přílišné nadšení nevzbudil, hodnota akcií koncernu se chvílemi propadala až o deset procent. Analytička jedné americké investiční banky v Miláně pak kritizovala především rozpočet firmy, který příští rok bude nakonec menší, než se očekávalo.
Cassano, který předtím pracoval jako manažer u Fiatu, navíc předpověděl, že v příštím roce bude zřejmě klesat jak obrat, tak zisk. Důvodem je podle něj i nadále obtížná hospodářská situace. “V roce 2004 ještě k oživení ekonomiky nedojde. Zlepšení očekávám až v roce 2005,” řekl.
Hospodářské noviny, 10.12.2003, autor: Marcello Berni, Handelsblatt
Podobné zprávy
Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová

CSR ve firmách je trendem
