1. Přinese vstup ČR do EU nějaké změny pro výrobu reklamy a produkci?
2. Myslíte si, že za poslední rok pokročila technika na výrobu reklamních spotů?
3. Jaký je podle vás současný trend při natáčení reklam?
producentka
Simply Sirena
1. To si netroufám odhadovat. Doufám ale, že se spolupráce se zahraničím zjednoduší, zejména administrativně. Nemyslím si, že stoupnou šance našich režisérů v zahraničí, to záleží hlavně na tvůrčím potenciálu a kreativitě, což vstup do EU asi neovlivní. Také nečekám masivní příliv zahraničních firem a tvůrců do ČR. Uvidíme, záleží asi hlavně na nás, jak výhody, které vstup do EU snad přinese, budeme umět využít.
2. Myslím, že dodavatelé techniky se snaží vycházet produkcím vstříc, nabízet nejnovější zařízení a přizpůsobovat ceny možnostem daného projektu. Dávno už není problém techniku sehnat, běžně se vozí zařízení ze zahraničí. Na trhu je také více dodavatelských firem a konkurenční prostředí nám produkcím svědčí.
3. Kromě některých vybraných kampaní je asi trend současnosti „za málo peněz hodně muziky“. Za velmi zdařilý spot v rámci této filosofie považuji reklamu na Oskara, s parním válcem, který přejede mobil. Herecký výkon a jednoduchý vtip mě velmi oslovil. Z druhého břehu „za hodně peněz hodně muziky“ mám ráda snad všechny spoty režiséra Matthijse Van Heijningena. Měli jsme s ním jako Simply Sirena možnost v Praze pracovat a můj obdiv k jeho práci ještě umocnil fakt, že je to milý a sympatický člověk.
producentka
Stillking Films
1. Záleží na celkových ekonomických změnách, které vstup do EU přinese. Předpovídá se zdražování pracovní síly, pronájmů prostor apod., což by samozřejmě znamenalo i nárůst celkových cen na výrobu reklam a produkci. Pozitivní stránkou bude odbourání celních záležitostí v rámci Unie.
2. Výběr techniky je čím dál tím větší, a tím pádem je velká možnost volby od nejlevnějších až po velmi drahá zařízení.
3. V současnosti je trendem klasické filmové vyprávění bez složitých vizuálních efektů.
producentka
Filmservice Productions
1. Neřekla bych, že náš vstup do EU bude nějakým velkým zlomem, tedy rozhodně ne v začátcích. Samozřejmě můžeme mít obavy z růstu cen, ale to je spíš otázkou času. Stále se jezdí točit do ciziny, tj. do zemí, které se staly součástí EU, a ceny filmového průmyslu zůstaly stejné. Rozhodně to pro nás nebude znamenat méně zahraničních zakázek realizujících se v Praze. Zahraniční produkce se do Prahy nevracejí jen díky cenám, ale také díky profesionálnímu přístupu všech složek štábu.
2. Technika rozhodně pokročila, zejména pak v postprodukci, ale ani technika určená pro natáčení není pozadu. Úměrně tomu stouply i ceny. Znamená to, že celková výroba vyjde dráž.
3. Hlavně rychle. V poslední době máme na realizaci stále méně času, což pochopitelně znamená spousty kompromisů. Od schválení režiséra by třicetivteřinový spot ideálně potřeboval tři týdny až měsíc, ale většinou máme na realizaci čtrnáct dní. Záleží nám na kvalitě naší práce, a tak tyto kompromisy bývají často deprimující.
Daniel Netušil
producent
Target Pictures
1. Ví bůh a Monika Kristlová (z Dawsonu). Vážně to neumím odhadnout.
2. Objevují se zde nové technologie, které dosahují stejné technické dokonalosti jako v zahraničních studiích. Vzhledem k náročnosti financování těchto zařízení se toto samozřejmě promítá do výsledných cen za použití.
3. Rychleji a levněji. Méně času na přípravu, méně natáčecích dní. Líbila se mi reklama na Kofolu a Budvar.
producentka
Dawson
1. Vstup ČR do EU asi nebude mít na produkci jednoznačně příznivý dopad. Ceny za služby postupně porostou a zahraniční producenti tak budou mít o důvod méně do Prahy jezdit. Bude tak méně práce a některé produkce a štáby tak budou bez práce. Potom hrozí, ze firmy i jednotlivci budou muset za svoji práci a amortizaci techniky účtovat větší peníze, aby pokryly své měsíční náklady. Je jednoznačně zřejmé, že zahraniční zakázky podporují lokální trh. To znamená více zkušeností a možností pro všechny profese a služby spojené s filmem (tj. i pro cestovní ruch, město Praha, majitele nemovitostí – oblasti, s kterými filmová produkce nemá na první pohled nic společného).
2. Technika jde dopředu a konkrétně v Praze jsou půjčovny lépe vybaveny. V minulosti se kvalitní technika musela na natáčení objednat s velkým předstihem, a musela se přivézt z Německa či odněkud z Evropy. To s sebou neslo velké náklady. Jelikož se v Praze točí velké množství zahraničních zakázek, ceny jsou příznivější a technické možnosti a služby se zlepšují.
3. Současný trend? Všehochuť. Teď si nevzpomenu, co se mi líbilo nejvíc.